تثبیت جریان عرضه گاز روسیه از مسیر اوکراین 

صادرات گاز شرکت دولتی گازپروم روسیه به اروپا از مسیر اوکراین ثابت و بی‌وقفه ادامه دارد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، داده‌های اپراتور خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین نشان می‌دهد که جریان گاز روز دوشنبه (۱۸ مهرماه) ثابت بود، در حالی که عرضه گاز به سمت شرق با خط لوله یامال-اروپا به لهستان از آلمان متوقف مانده است.

داده‌های اپراتور سامانه انتقال گاز روسیه از خاک اوکراین نشان می‌دهد که درخواست‌ها برای عرضه گاز روسیه به اسلواکی از خاک اوکراین از طریق نقطه مرزی «ولکه کاپوسانی» (Velke Kapusany) به ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب رسیده که نسبت به روز پیش از آن (یکشنبه، ۱۷ مهرماه) تغییر چندانی نداشته است.

گازپروم روز دوشنبه اعلام کرد که ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب گاز را از خاک اوکراین به اروپا عرضه خواهد کرد که نسبت به روز یکشنبه تغییری نداشت.

داده‌های شرکت اپراتور خط لوله «گسکید» (Gascade) نشان داد که جریان خروجی در مرکز اندازه‌گیری «مانلو» (Malnow) واقع در مرز آلمان با خط لوله یامال- اروپا صبح روز دوشنبه صفر بود.

عرضه گاز با خط لوله نورد استریم-۱ که از دریای بالتیک از روسیه به آلمان می گذرد، از اواخر ماه اوت پس از برنامه‌ریزی برای تعمیر و نگهداری خط لوله، متوقف شده است.
خط لوله نورد استریم-۱ که از زیر دریای بالتیک برای تأمین انرژی آلمان و دیگر بخش‌های اروپا عبور می‌کند، قرار بود پس از سه روز توقف به‌منظور اجرای عملیات تعمیر و نگهداری در ساعت یک بامداد روز ۱۲ شهریورماه فعالیت خود را از سر گیرد.

مسکو تحریم‌های غرب را دلیل اختلال در عملیات معمول و تعمیر و نگهداری خط لوله نورد استریم-۱ اعلام کرده، اما اتحادیه اروپا آن را بهانه‌جویی مسکو می‌داند و معتقد است روسیه از گاز به‌عنوان سلاحی اقتصادی برای مقابله‌به‌مثل استفاده می‌کند.