عربستان بزرگترین صادرکننده نفت به چین شد

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، بزرگترین صادرکنندگان نفت به چین ماند و روسیه در رتبه دوم قرار گرفت.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ اداره کل گمرک چین اعلام کرد واردات نفت چین از روسیه در سال ۲۰۲۲، نسبت به سال پیش از آن، به میزان هشت درصد افزایش یافت و به ۸۶.۲۵ میلیون تن معادل ۱.۷۲ میلیون بشکه در روز رسید.

نفت روسیه در پی تحریم‌های غربی که بر سر حمله مسکو به اوکراین وضع شدند، با تخفیف بسیار بالایی نسبت به قیمت پایه بازار جهانی عرضه می‌شود.

چین حاضر نشده است حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند و به تحریم‌هایی که کشورهای غربی از پنجم دسامبر علیه صادرات نفت دریابرد روسیه به اجرا گذاشته اند، اعتنایی نکرده است.

این کشور در دسامبر، ۶.۴۷ میلیون تن معادل ۱.۵۲ میلیون بشکه در روز نفت از روسیه خریداری کرد که با واردات ۱.۷ میلیون بشکه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، قابل مقایسه است.

پالایشگاه‌های دولتی چین، خرید نفت روسیه را از نوامبر کاهش دادند، اما پالایشگاه‌های خصوصی به خرید نفت از معامله گران واسطه‌ای که کشتی و بیمه را برای محموله‌های نفتی فراهم کرده و آن‌ها را از ریسک تحریم‌های ثانویه در امان نگه می‌دارند، ادامه داده اند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، مجموعا ۸۷.۴۹ میلیون تن معادل ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرد که مشابه سطح صادراتش در سال ۲۰۲۱ بود.

پالایشگاه‌های نفت دولتی چین با وجود رکود تقاضای داخلی، تا حدود زیادی به قراردادهای خریدی که با عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ داشتند، عمل کردند. پس از سفری که شین جین پینگ، رئیس جمهور چین در دسامبر به ریاض داشت و طی آن به سران کشورهای منطقه اعلام کرد که چین تلاش می‌کند به جای دلار آمریکا، برای خرید نفت از یوان استفاده کند، انتظار می‌رود عربستان سعودی همچنان در میان بزرگترین صادرکنندگان نفت به چین باقی بماند.

طبق آمار گمرکی، واردات نفت چین از مالزی در سال ۲۰۲۲، تقریبا دو برابر شد و به ۳۵.۶۸ میلیون تن رسید.

گفته می‌شود این کشور جنوب آسیا، محل مبادله محموله‌های نفت کشورهای تحت تحریم است.

هیچ واردات نفتی از ونزوئلا توسط گمرک چین در سال ۲۰۲۲ ثبت نشد، اما مجموع واردات از ایران به چین در سال میلادی گذشته، ۷۸۰ هزار و ۳۹۲ تن اعلام شد.

چین، بزرگترین مشتری نفت ایران است. طبق آمار شرکت ورتکسا، واردات نفت چین از ایران در دسامبر، به رکورد ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱، رشد ۱۳۰ درصدی داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، واردات نفت چین از آمریکا در سال ۲۰۲۲، به ۷.۸۹ میلیون تن رسید که بر مبنای سالانه، ۳۱ درصد کاهش داشت.