معاون اول رئیس‌جمهوری در آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران خبر داد:

تدوین و اجرای ۳۷ طرح نفتی و پتروشیمی به ارزش ۶۹ میلیارد دلار

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در بخش پتروشیمی ۲۱ طرح با ارزش ۱۳ میلیارد دلار، در بخش میدان‌های نفتی ۱۶ طرح به ارزش ۵۶ میلیارد دلار و در بخش صنعت ۶ طرح به ارزش هفت میلیارد دلار تعریف شده که بعضی از این طرح‌ها وارد مرحله اجرا و عملیات شده‌اند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد مخبر ظهر امروز (دوشنبه، سوم بهمن‌ماه) در آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، ضمن تبریک ماه رجب و ولادت با سعادت امام محمدباقر (ع) از نبود اعتماد متقابل بین دولت و بخش خصوصی به‌عنوان حلقه مفقوده توسعه اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: بزرگترین مشکل اقتصاد کشور تحریم‌ها و کمبود منابع مالی نیست بلکه مشکل اساسی پیش روی اقتصاد کشور این است که از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون نتوانسته‌ایم بخش خصوصی را آن طور که باید تقویت کرده و به میدان بیاوریم.
وی با تأکید بر اینکه باید کارها را به مردم و بخش خصوصی واگذار کنیم، افزود: مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را با رویکرد واگذاری امور اقتصادی به دست مردم ابلاغ کردند، اما متأسفانه هم در اجرای این سیاست‌ها و هم در رفتار پس از واگذاری‌ها نتوانسته‌ایم به‌نحو مطلوب عمل کنیم و کانونی که بتواند از اصل ۴۴ پشتیبانی کند وجود نداشته است.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه امروز دشمنان با همه توان خود برای ضربه به اقتصاد کشور بسیج شده‌اند و در همین چند روز گذشته با وجود اینکه چند میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی مسدود شده کشور آزاد شده و در چرخه اقتصاد قرار گرفته و با وجود آن که کل نیازهای ارزی کشور از طریق سامانه نیما با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تأمین می‌شود، اما شاهد نوسان‌هایی نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم که دلیل آن نه معاملات واقعی بلکه همین فضاسازی‌های رسانه‌ای و روانی دشمن است که سبب هراس‌افکنی در میان مردم و بخش خصوصی شده است.
مخبر با تأکید بر اینکه دولت بر سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تمرکز کرده است، گفت: در بخش معادن و صنایع حدود ۶۵ طرح با ارزش ۱۸ و نیم میلیارد دلار تعریف شده که بخشی از این طرح‌ها در حال اجراست؛ در بخش پتروشیمی ۲۱ طرح با ارزش ۱۳ میلیارد دلار، در بخش میدان‌های نفتی ۱۶ طرح به ارزش ۵۶ میلیارد دلار و در بخش صنعت ۶ طرح به ارزش ۷ میلیارد دلار تعریف شده که برخی از این طرح‌ها وارد مرحله اجرا و عملیات شده‌اند.
وی همچنین با اشاره به دسترسی کشور به دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر ساحل دریا و ۴۰۰ کیلومتر دسترسی به اقیانوس، افزود: ظرفیت ترانزیت کشور در مسیر شمال به جنوب حداقل ۲۰۰ میلیون تن در سال است و این در حالی است که به‌دلیل تکمیل نشدن زیرساخت‌ها امروز حجم ترانزیت در مسیر شمال به جنوب کشور حدود ۷ تا ۸ میلیون تن است.
معاون اول رئیس‌جمهوری یادآور شد: اگر بتوانیم مسیر راه‌آهن رشت به آستارا را تکمیل کنیم این مسیر ترانزیتی از کشورهای شمالی ایران تا بندرعباس ادامه خواهد داشت و اگر با احداث ۲۵ کیلومتر راه‌آهن از خرمشهر به بصره متصل شویم، دسترسی ما تا مدیترانه ادامه خواهد داشت.
مخبر ادامه داد: ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی کشور بسیار گسترده و بی‌نظیر است، اما انجام کارهای بزرگ با منابع محدود دولت و از طریق بودجه‌های سالانه امکان‌پذیر نیست و لازم است بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به این مسائل ورود کنند و دولت نقش تسهیل‌گری، پشتیبانی و سیاست‌گذاری را ایفا کند.
بر اساس این گزارش، در این آیین با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری از سامانه تراز رونمایی و از ۱۰ شرکت برگزیده در زمینه شفافیت، قانونمندی و خوش حسابی قدردانی شد.