آمریکا معافیت تحریمی میدان گازی مشترک ایران و انگلیس را تمدید کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا معافیت تحریمی میدان گازی مشترک ایران و انگلیس در دریای شمال را برای یک دوره ۲ ساله تمدید کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ دولت آمریکا معافیت میدان گازی رهام در دریای شمال از تحریم‌های ضد ایرانی را تمدید کرده است.

شرکت انگلیسی سریکا که ۵۰ درصد سهام میدان گازی رهام را در اختیار دارد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد معافیت میدان نفتی رهام از تحریم‌ها علیه ایران تمدید شده است و بنابراین کلیه شرکت‌ها می‌توانند بدون ترس از مجازات آمریکا به ارائه کالا و خدمات در این میدان ادامه دهند.

ایران نیز ۵۰ درصد سهام میدان گازی رهام را در اختیار دارد. شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم که پیش‌تر مالک نصف سهام این میدان بوده است معتقد است این میدان ۱۳۵ میلیون بشکه نفت خام و ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی را در خود جای داده است. بر اساس آمارها، پنج درصد از نیاز روزانه انگلیس به گاز از این میدان تامین می‌شود.

دوره معافیت تحریمی میدان گازی رهام در ۳۱ ژانویه به پایان می‌رسید که بر اساس تصمیم اوفک این معافیت برای دو سال آینده تمدید شده است. دولت آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ و تحت فشار لندن برای تامین نیازهای انرژی خود این میدان را از تحریم‌ها علیه ایران معاف کرد.

میتچ فلگ مدیرعامل شرکت سریکا پیش‌تر گفته بود ایران هیچ نقشی در تصمیمات مرتبط با میدان رهام ندارد و هیچ منفعت اقتصادی از تولیدات این میدان نمی‌برد.

در حالی وزارت خزانه‌داری آمریکا معافیت میدان رهام از تحریم‌ها علیه ایران را برای یک دوره دو ساله تمدید کرده است که اروپا تحت تاثیر جنگ اوکراین و ایجاد اختلال در صادرات نفت و گاز روسیه در بحران انرژی به سر می‌برد.

همچنین هفته گذشته پایگاه خبری بلومبرگ طی گزارشی از افزایش صادرات نفت ایران به بیش از ۱.۳ میلیون بشکه در روز خبر داده و نوشته بود دولت آمریکا در سایه جنگ اوکراین و کمبود انرژی در بازار چشم خود را به روی این مسئله بسته است.