پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید

پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین پالایشگاه بخش خشکی این میدان مشترک گازی وظیفه پالایش گاز ترش برداشت‌شده از سکوهای این فاز در دریا را به‌عهده دارد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی صبح امروز (پنجشنبه، ۱۱ اسفندماه) با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مقام‌های کشوری و استان بوشهر، به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

این پالایشگاه سیزدهمین پالایشگاه میدان مشترک پارس جنوبی است و با تکمیل آن دیگر پالایشگاهی برای این میدان مشترک ساخته نخواهد شد.

سکوهای این فاز پیش‌تر در موقعیت خود نصب شده بودند و چهار ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ هم‌زمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم عملیاتی شدند.

اعتبار اجرای مگاپروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی برای حفاری، ساخت و نصب سکوهای دریایی، تأمین و اجرای خطوط لوله دریایی و تأسیسات دریایی برابر با ۵.۲ میلیارد دلار بود.

این فاز که ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی نیز لقب گرفت با استفاده ۷۰ درصدی از تجهیزات ایرانی، رکورد استفاده از تجهیزات ایرانی در پروژه‌های مشابه خود را شکست.

با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.

به گزارش شانا، رئیس‌جمهوری صبح امروز در سومین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی با استقبال غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه بوشهر و احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر از طریق فرودگاه خلیج فارس عسلویه به‌منظور سفری دو روزه و برای بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و چند طرح توسعه‌ای صنعت نفت وارد استان بوشهر شد.

افتتاح آب‌شیرین‌کن شماره ۲ بوشهر، دیدار با مردم این شهر و مردم شهرستان خورموج، دیدار با علمای شیعه و اهل سنت استان بوشهر، نشست تخصصی با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی استان بوشهر و شرکت در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری استان بخشی از برنامه‌های سفر دو روزه رئیسی به استان بوشهر است.

جواد اوجی وزیر نفت، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احمد وحیدی وزیر کشور، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.