بررسی سهم های پتروشیمی در بازار سرمایه

سهام پتروشیمی متاثر از بازار در هفته گذشته روندیمثبت داشت. از میان 31 سهم قابل خرید و فروش، 23 سهم سود داشتند و 8 سهم هم با کاهش قیمت روبرو شدند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛  بازار سرمایه در آخرین هفته کاری ماه آخر سال (۲۰- ۲۴ اسفندماه) دو چهره متفاوت داشت؛ در آغاز هفته قیمت ها اصلاح خورد و یکبار دیگر شاخص کل به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بازگشت اما بخصوص در آخرین روز بازار چنان حرکت مثبتی پیدا کرد که امیدواری بسیاری برای سال جدید شکل داد. با این حال مجموع هفته، تعادل و تغییر چندانی در قیمت ها را نشان نمی داد.

شاخص کل بورس که در آغاز معاملات هفته روی عدد یک میلیون و ۸۱۷ هزار قرار داشت، درپایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و ۸۲۰ هزار واحدی رسید و در نهایت رشد ۰.۱۶ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. در سوی دیگر نیز شاخص کل هم‌وزن با رشد ۱.۵۶ درصدی در محدوده ۵۵۴ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۱۶ درصدی در سطح ۲۳ هزار واحدی ماند.

ارزش معاملات خرد نیز نسبت به هفته ماقبل افزایشی بود و بر همین اساس روز شنبه ۷۵۳۹ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۶۰۲۹ میلیارد، روز دوشنبه ۵۱۴۷ میلیارد، روز سه‌شنبه ۵۷۴۲ میلیارد و روز چهارشنبه ۶۸۵۰ میلیارد تومان ارزش معاملات بازار سهام ثبت شد.

در این هفته سهام پتروشیمی هم متاثر از بازار در هفته روندی تقریبا مثبت داشت. از میان ۳۱ سهم قابل خرید و فروش، ۲۳ سهم سود داشتند و ۸ سهم هم با کاهش قیمت روبرو شدند. در این هفته نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان) و شرکت قائدبصیر (شبصیر) همچنان بسته ماندند.

بیشترین سود

از میان ۲۳ سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشتند، ۱۸ سهم سودی کمتر از ۵ درصد داشتند، ۲ سهم سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد را تجربه کردند و ۳ سهم سود عالی بالای ۱۰ درصد را کسب کردند.

پتروشیمی ارومیه (شاروم) که هفته پیش بالاترین سود را داشت این هفته نیز جزو پرسودها بود اما صدر جدول به سه پتروشیمی نیمه کاره و مرتبط کازرون، ممسنی و دهدشت رسید که با سودهای بالای ۱۰ درصد مواجه شدند. شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو) نیز این هفته بار دیگر در جدول سودده ها قرار گرفت. این سهم هفته گذشته در جدول زیانده ها قرار داشت.

 

پنج سهم با بالاترین سود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
دهدشت ۱۴.۷ ۱۲۱۰۰ ۱۳۸۸۰
ممسنی ۱۴.۳ ۱۳۵۸۰ ۱۵۵۲۰
کازرو ۱۲.۹ ۱۴۰۸۰ ۱۵۸۹۰
وپترو ۸.۲ ۱۸۷۵۰ ۲۰۲۸۰
شاروم ۶.۶ ۲۴۳۰۰ ۲۵۹۰۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۸ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند. اکثر این سهم ها زیان چندان بالایی متحمل نشدند. در واقع از این میان ۷ سهم زیانی کمتر از ۴ درصد داشتند. بالاترین زیان این هفته به پتروشیمی فارابی (شفارا) تعلق گرفت که تنها سهم این گروه بود که زیانی بیش از ۵ درصد را تجربه کرد.

 

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شفارا ۵.۹ ۵۷۲۰ ۵۳۸۰
شصفها ۳.۱ ۱۸۳۷۵۰ ۱۷۸۰۰۰
زاگرس ۳ ۱۷۸۶۰۰ ۱۷۳۲۰۰
شگویا ۱.۶ ۱۳۸۴۰ ۱۳۶۱۰ صف خرید
شکبیر ۱.۳ ۸۳۸۰۰ ۸۲۷۰۰

 

چشم انداز هفته آینده

می توان امیدوار بود که در آغاز سال آینده روزهای شکوفایی بورس بیش از پیش دیده شود و عقب ماندگی بازدهی این بازار نسبت به بازارهای موازی جبران شود.