معاون وزیر نفت؛

سرمایه گذاری ۲ میلیاردی در ال ان جی| تولید ۵ میلیون مترمکعب گاز مایع از ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه ایران تا پایان ۱۴۰۴ به یک واحد ال ان اجی دست پیدا خواهد کرد، ظرفیت اولیه این واحد را حدود ۵ میلیون مترمکعب در سال اعلام کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این سوال که واگذاری میادین نفتی به بخش خصوصی همان طرح زنگنه است که در آن سال ها انتقادات بسیاری همراه بوده است، گفت: توسعه میادین نفت و گاز ربطی به دولت خاصی ندارد و در شرایط فعلی باید این توسعه با همکاری بخش خصوصی صورت گیرد. به هر حال تولید که مخصوص یک دولت نبوده و مساله ملی است که تمام دولت ها باید برای توسعه آن تلاش کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین با بیان این نکته که ۱۶۰ میلیارد دلار پروژه در میادین نفتی و گازی داریم که آمادگی واگذاری آن را به بخش خصوصی داریم، در پاسخ به این سوال که چه تعداد از این طرح ها امسال واگذار خواهد شد، گفت: هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد و هر اندازه که استقبال شود، طرح ها را واگذار می کنیم.

سرمایه گذاری ۲ میلیاردی در ال ان جی

معاون وزیر نفت در بخش دیگری از گفتگوی خود بر اهمیت توسعه ظرفیت تولید ال ان جی در کشور تاکید کرد و گفت: صادرات گاز مایع در قالب ال ان جی در مقایسه با خط لوله از مزیت های متعددی برخوردار است. به عنوان مثال صادرات از طریق خط لوله تنها برای برخی از مسافت های صرفه اقتصادی داشته و ممکن است. حال آنکه در صادرات ال ان جی محدودیتی وجود ندارد.

خجسته مهر با بیان اینکه دنیا امروز به سمت استفاده از ال ان جی رفته است، ادامه داد: از گذشته تا حالا چند تا طرح ال ان جی از جمله ایران ال ان جی هم در کشور ما مطرح بوده که متاسفانه به دلایل متعددی موفق به اجرای آن در گذشته نشدیم.

او همچنین از سرمایه گذاری حدود ۲ میلیارد دلار برای توسعه ظرفیت ال ان جی کشور خبر داد و گفت: شیرین سازی، مخازن و نیروگاه این واحد هم اکنون آماده است. ضمن اینکه تجهیزات مورد نیاز مایع سازی آن هم خریداری و ساخته شده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: به دلیل شرایط بین المللی در تلاش برای واردات این تجهیزات هستیم. اگر اینها وارد کشورشوند تا پایان ۱۴۰۴ به یک ردیف ال ان جی در کشور دست پیدا کنیم.

او همچنین از تقاضای سرمایه گذاران خارجی برای ورود به حوزه تولید ال ان جی خبر داد و گفت: کشورهایی که برای تولید و سرمایه گذاری در بخش گاز در حال مذاکره با ما هستند خواهان سرمایه گذاری در کل زنجیره به خصوص ایجاد یک واحد و تولید ال ان جی در ایران هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی این پیشنهاد را مطرح کردند که یک شرکت مشترک بین ایران و طرف سرمایه گذار احداث شده و به صورت مشترک نسبت به تولید صادرات ال ان جی اقدام کنیم.

او ادامه داد: در مذاکراتی که برای میادین کیش و پارس شمالی مطرح شده علاوه بر صادرات از طریق خط لوله مساله صادرات ال ان جی هم مطرح است.

خجسته مهر ادامه داد : البته برای اینکه سریع تر به تولید و صادرات ال ان جی دست پیدا کنیم بحث ال ان جی های کوچک را مطرح کردیم. چرا که این واحدها سرمایه و گاز کمتری نیاز دارند. همچنین به سرمایه گذاران داخلی خواهان ساخت مینی ال ان جی هستند این قول را می دهیم که گاز مورد نیازشان را در اختیار آنها قرار دهیم.

او همچنین در پاسخ به این سوال که ظرفیت تولید ال ان جی چقدر خواهد بود؟ گفت: ظرفیت تولید ما ۵ میلیون تن در سال خواهد بود.

پرونده فلرهای گازی کی بسته می شود؟

مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به سوال دیگری درباره جمع آوری فلرهای گازی هم گفت: تا پایان امسال به‌طور میانگین معادل ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب گاز به‌صورت روزانه از مشعل‌ها جمع‌آوری خواهد شد که خود به‌معنای جمع‌آوری ۵۰ درصدی گازهای مشعل است.

خجسته مهر همچنین با بیان اینکه مقدار گازهای حاصل از جمع‌آوری مشعل‌ها در سال ۱۴۰۳، روزانه ۱۷ میلیون مترمکعب خواهد رسید، گفت: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته مقدار جمع آوری فلرها در سال ۱۴۰۴ نیز برابر ۷ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد و در پایان افق ۱۴۰۴، باقی‌مانده این گازها جمع‌آوری خواهد شد.