پیش بینی رشد بازار اتیلن

پیش بینی می شود که اندازه بازار اتیلن تا سال 2030 به بیش از ۲۷۳میلیارد دلار برسد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ اتیلن به عنوان پرمصرف ترین ترکیب آلی در جهان، در تولید طیف وسیعی از محصولات از جمله پلاستیک، حلال، چسب و مواد شوینده نقش دارد. انتظار می رود بازار اتیلن در سال های آینده به دلیل عواملی مانند رشد جمعیت، افزایش استانداردهای زندگی و افزایش تقاضا از سوی اقتصادهای نوظهور رشد قابل توجهی داشته باشد. با جمعیت جهانی بیش از ۷ میلیارد نفر و پیش بینی ها برای ادامه رشد، تقاضای فزاینده ای برای کالاهای مصرفی ساخته شده با مواد مبتنی بر اتیلن وجود خواهد داشت. با افزایش درآمد و بهبود استانداردهای زندگی، مردم به طور فزآینده ای محصولاتی را خریداری می کنند که به بسته بندی بیشتری نیاز دارند و از مواد مصنوعی بیشتری استفاده می کنند. این روند به ویژه در کشورهای در حال توسعه که فروش کالاهای بسته بندی شده به سرعت در حال رشد است، مشهود است. بازار اتیلن نیز توسط برنامه های کاربردی جدید برای ترکیبات همه کاره هدایت می شود. به عنوان مثال، از اکسید اتیلن برای ساخت فوم پلی یورتان استفاده می شود که به طور فزآینده ای در صنعت ساختمان به عنوان ماده عایق استفاده می شود. اتیلن دی کلراید یکی دیگر از مشتقات مهم اتیلن است که در تولید پی وی سی (پلی وینیل کلراید) استفاده می شود که کاربردهای گسترده ای در همه چیز از لوله و کابل گرفته تا فیلم بسته بندی و کارت های اعتباری دارد. به طور خلاصه، بازار اتیلن توسط رشد جمعیت، افزایش استانداردهای زندگی، گسترش کاربردها و تقاضای فزاینده از سوی اقتصادهای نوظهور هدایت می شود. انتظار می رود این روند در سال های آینده ادامه یابد و اتیلن را به بخشی ضروری از اقتصاد جهانی تبدیل کند. صنعت خودرو یکی از مصرف کنندگان اصلی اتیلن است که حدود ۲۸ درصد از تقاضای جهانی را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است. انتظار می رود این روند همچنان ادامه داشته باشد و صنعت خودرو پیش بینی می کند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد اتیلن مصرف کند. دلایل متعددی برای افزایش وجود دارد. تقاضای صنعت خودرو بالاست زیرا اولاً، صنعت جهانی خودرو در حال رشد است. بر اساس داده‌های سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA)، تولید جهانی خودرو در سال ۲۰۲۱ به ۸۰ میلیون دستگاه رسید که نسبت به حدود ۷۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. همچنین فناوری های جدید، استفاده از اتیلن را در وسایل نقلیه افزایش می دهد. به عنوان مثال، پلیمرهای مبتنی بر اتیلن به طور فزآینده ای در خودروها برای کاهش وزن و بهبود بهره وری سوخت استفاده می شوند. اتیلن همچنین برای تولید دیودهای ساطع کننده نور (LED) استفاده می شود که به طور فزآینده ای در چراغ های جلو و عقب خودرو رایج است بکار می رود. در نهایت، مقررات دولتی استفاده از خودروهای کم مصرف تر را الزامی می کند. در بسیاری از کشورها، این مقررات تقاضا برای وسایل نقلیه کوچکتر و سبکتر ساخته شده با موادی مانند اتیلن را افزایش می دهد که به بهبود بهره وری سوخت کمک می کند. همه این عوامل منجر به افزایش تقاضا برای اتیلن در صنعت خودرو می شود که باعث رشد بازار می شود.

استفاده از اتیلن در تولید پلاستیک در سال های اخیر به طور پیوسته در حال رشد بوده است و انتظار می رود این روند ادامه یابد. محرک های اصلی این رشد تقاضای روزافزون برای پلاستیک و همچنین توسعه مداوم راه های جدید و کارآمدتر برای تولید آنهاست. پلی اتیلن متداول ترین نوع پلاستیکی است که در سراسر جهان استفاده می شود و استفاده از آن هر ساله رو به افزایش است. این تا حد زیادی به دلیل تطبیق پذیری آن است. پلی اتیلن را می توان برای طیف وسیعی از کاربردها، از جمله بسته بندی، ساخت و ساز، قطعات خودرو و موارد دیگر استفاده کرد. PP یکی دیگر از پلاستیک های محبوب است که از اتیلن به عنوان ماده اولیه اصلی استفاده می کند. حدود ۲۰ درصد از کل اتیلن تولید شده در تولید پلی پروپیلن(PP) استفاده می شود. پلی پروپیلن(PP) کاربردهای زیادی دارد، از جمله بسته بندی، ظروف غذا، کالاهای خانگی، قطعات خودرو و غیره. پلی اتیلن سنگین(HDPE) نوع سوم پلاستیک است که از اتیلن به عنوان ماده اولیه اولیه استفاده می کند.‌‌ بازار اتیلن به طور مداوم در پاسخ به الگوهای تغییر تقاضای جهانی در حال تحول است. برخی از روندهای برتری که امروز بازار را شکل می دهند بشرح زیر است:
۱. افزایش تقاضا از آسیا: آسیا بزرگترین مصرف کننده اتیلن است که بیش از ۵۰ درصد تقاضای جهانی را به خود اختصاص می دهد. انتظار می رود این روند با ادامه رشد اقتصاد منطقه ادامه یابد. انتظار می‌رود بازار آسیا بزرگترین محرک رشد در بازار اتیلن در چند سال آینده باشد. انتظار می رود چین بازار مهمی باشد زیرا به دنبال افزایش تولید مواد شیمیایی و سایر محصولات پایین دستی است.
۲. افزایش قیمت: قیمت اتیلن در سال های اخیر به دلیل افزایش تقاضا و محدودیت ظرفیت تولید، رو به افزایش بوده است. انتظار می رود این روندها به زودی ادامه یابد.‌‌

۳. افزایش ظرفیت: چندین کارخانه جدید اتیلن در حال حاضر در دست ساخت هستند که به برآورده ساختن تقاضای فزاینده جهانی کمک خواهد کرد. با این حال، آنلاین شدن این پروژه‌ها ممکن است چندین سال طول بکشد، بنابراین قیمت‌ها احتمالاً در این مدت بالا باقی می‌مانند.
۴. تغییر ترکیب محصول: انواع محصولات ساخته شده از اتیلن به طور مداوم در حال تغییر هستند، زیرا تولید کنندگان در تلاش هستند تا نیازهای مشتریان خود را برآورده کنند. به عنوان مثال، کاربردهای جدیدتر اتیلن شامل پرینت سه بعدی و سلول های سوختی است. بازار اتیلن نیز تحت تأثیر تغییر ترکیب مواد اولیه قرار گرفته است. روند افزایشی به سمت استفاده از مواد اولیه سبک تر مانند مایعات گاز طبیعی (NGL) وجود دارد. این به این دلیل است که NGL ها مزایای متعددی نسبت به مواد اولیه سنتی مانند نفت خام دارند، از جمله هزینه های کمتر و ردپای زیست محیطی کمتر.
۵. افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه سبک تر و کم مصرف تر، که باعث افزایش تقاضا برای پلاستیک های مبتنی بر اتیلن می شود.

۶. محبوبیت روزافزون پلاستیک های زیستی، که از منابع تجدیدپذیر ساخته شده اند و گزینه های پایدارتری نسبت به پلاستیک های سنتی ارائه می دهند.
۷. نوسان قیمت نفت خام، می تواند تأثیر عمده ای بر هزینه تولید اتیلن داشته باشد.
۸. پروژه های ساختمانی جدید. تعدادی از پروژه های ساختمانی جدید در حال انجام است که به پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای اتیلن کمک می کند. اینها شامل چندین کارخانه کراکر در مقیاس بزرگ در آسیا و خاورمیانه و همچنین توسعه تأسیسات موجود در آمریکای شمالی و اروپا است.
۹. فعالیت M&A. در سال‌های اخیر ادغام‌ها و اکتساب‌های زیادی در صنعت اتیلن صورت گرفته است و چندین بازیگر اصلی به دنبال تثبیت موقعیت خود در بازار هستند. این ادغام احتمالاً در سال‌های آینده ادامه خواهد یافت، زیرا شرکت‌ها به دنبال گسترش فعالیت‌های خود و افزایش سهم خود از بازار جهانی اتیلن هستند.