بررسی "پتروکات"؛

خدمات نوینی که با ابتکار شرکت عملیات غیر صنعتی آغاز به کار کرد

غلامعباس اویسی در یادداشتی برای نفیر نوشت: مدتی است که شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی در ایده ای نوآورانه کارت های بنام پتروکارت را به کارکنان شرکت های پتروشیمی تحویل داده تا کارکنان از این تسهیلات رفاهی استفاده کنند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ اما استفاده از این کارت توسط کارکنان صنعت پتروشیمی در سطح شهرستان بندرماهشهر موافقین و مخالفینی دارد که سعی می کنیم در این یادداشت به واکاوی آن بپردازیم.

از زمان پیدایش صنعت نفت در کنار ایمن نگه داشتن کارکنان از خطرات احتمالی، صنعت برای رفاه کارکنان در امور رفاهی مشارکت داشته تا اطمینان حاصل شود که کارکنان شاد، سالم و راضی هستند.

در سالهای اخیر، با افزایش چند برابری کارکنان صنعت نفت و پتروشیمی ارائه خدمات رفاهی به طور مستقیم به کارکنان هم دشوار تر شد، هم ارائه دهندگان خدمات در سطح مناطق نفتی از داشتن رقیبی قدرتمند و شبهه دولتی در ارائه خدمات ناراضی بودند و کارکنان نیز حق انتخاب بسیار محدودی برای دریافت خدمات رفاهی، فرهنگی و صرف غذا داشتند.

در دوره مدیریت محسن آتش زمزم بر شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی و تعامل شرکت های پتروشیمی منطقه بندرماهشهر موضوع پتروکارت عملیاتی شد و در مرحله اول یا پایلوت این طرح با بیش از ۵۰ رستوران در شهرستان بندرماهشهر و شهرهای اطراف جهت استفاده از پتروکارت قرارداد بسته شد که از چند جهت قابل توجه است.

کیفیت رستورانهای عملیات به دلیل انحصاری بودن، چنگی به دل نمیزد که این امر موجب نارضایتی کارکنان شده بود.

قبل از اجرای این طرح تقریبا فقط کارکنان رسمی از خدمات رستوران استفاده می کردند ولی امروز تمامی نیروهای ارکان ثالث، موقت، معین و رسمی از این خدمات در طرح پتروکارت استفاده می کنند که افزایش رضایت مندی را در بین کارکنان به دنبال داشت.

در شرایط اقتصادی کنونی باعث رونق رستوران ها و فست فودهای سطح شهرستان شده است.

گردش مالی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی استفاده کنندگان از این طرح وارد چرخه اقتصادی بازار شهرستان شده که باعث افزایش اشتغال زایی و کاهش انتظارات استخدامی غیرمعقول از صنایع پتروشیمی منطقه خواهد شد.

اما از طرفی مخالفین این طرح نسبت به افزایش قیمت توسط رستوران ها از بعد از عقد قرارداد استفاده از پتروکارت و تبعیض منتقد هستند. این بخش از نظر مخالفین قابل تامل است اما شرکتی که توانسته چنین ارزش افزوده ای در حوزه اقتصادی و اشتغال به منطقه هدیه کند، مسئولیت کنترل قیمت ها را ندارد، بلکه وظیفه دستگاه های نظاراتی شهرستان است که بر افزایش قیمت ها نظارت کنند.

اخیرا مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی خبر داده که خدمات پتروکارت از صنعت غذا عبور کرده و خدمات فرهنگی و ورزشی را نیز به سبد خود اضاف کرده است.

با این اوصاف میتوان پتروکارت را “کارت جادویی” نجات اصناف و کسب و کارهای محلی شهرستان بندرماهشهر دانست که پس از رستورانها، حالا باشگاه ها، ورزشگاه ها، اماکن آموزشی، سینماها و اماکن فرهنگی را یکی یکی رونق خواهد بخشید و از رکود نجات خواهد داد.

به نظر نگارنده فضای بوجود آماده علاوه بر رونق اقتصادی می تواند باعث افزایش کیفیت و رقابت پذیری اصنفاف مختلف بندرماهشهر نیز گردد که در بلند مدت می تواند کمک شایانی به آسیب های اجتماعی کند.

زنجیره ارزش پترو کارت با گذشت زمان در سیستمی از مزایا و رفاه توسعه یافته است که طیفی از خدمات، ابتکارات و ابزارها را با هدف بهبود رفاه آنها پوشش می‌دهد.

به طور کلی صنعت پتروشیمی می تواند برای مردم بومی خشن و آزاردهنده باشد اما میتوان با گام های محکم و پیوسته، ثابت کرد صنایع بزرگ و خشن میتوانند موجب رونق بازار و توسعه های فرهنگی و اقتصادی کاملا ملموس منطقه ای و موجب رضایت و رفاه مردم بومی شوند.

مدیریت اثربخش در راس یک مجموعه می تواند علاوه بر مجموعه تحت رهبری خود جامعه پیرامونی را نیز آراسته و همراه نماید تا جایی که شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی از زمان تاسیس خود در راستای مسئولیت های اجتماعی شرکتی گام برداشته است اما در دوران مدیریت های سید حسن امیری ، عبدالرضا غلامی و محسن آتش زمزم نشان داد که این شرکت نیاز به یک رهبر دارد تا بتوانند با گامهای خلاقانه و پیوسته هم به کارکنان صنعت و هم به جامعه پیرامونی صنعت پتروشیمی در راستای ایفای مسئولت های اجتماعی خدمات ارائه دهند.