ظرفیت اسکله صادراتی عسلویه بیش از ۲ برابر می‌شود

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، ظرفیت اسکله صادراتی عسلویه از سالانه ۲۰ میلیون تن به سالانه ۴۲ میلیون تن افزایش می‌یابد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ احمد شکری با بیان اینکه ظرفیت اسکله عسلویه برای صادرات محصول متانول با بهره‌برداری از واحدهای سبلان و پارس کیمیای خاورمیانه افزایش داده شد، اظهار کرد: با افزایش ظرفیت مخازن سبز عسلویه، ظرفیت انبارش متانول برای صادرات نیز افزایش یافت.

وی با تأکید بر تمرکز شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تأمین کالا و تجهیزات از ساخت داخل گفت: حدود ۱۰ میلیارد دلار در دو سال اخیر صرف تأمین تجهیزات و کالاهای طرح‌های پتروشیمی شده است. بیش از ۸۰ درصد کالاها حدود ۸ میلیارد دلار از سوی شرکت‌های داخلی تهیه شده و بخشی از آنها ساخت بار اول بوده است که پیش از این از خارج تأمین می‌شد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ کالا و تجهیز صنعت پتروشیمی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم داخلی‌سازی شده است، افزود: هم‌اکنون حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد طرح‌های پتروشیمی از ساخت داخل استفاده می‌کنند و توانمندی شرکت‌های داخلی در ساخت تجهیزات و کالاهای ثابت بسیار مطلوب است.

شکری به بازنگری طرح‌های پتروشیمی در دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: در بازنگری طرح‌های پتروشیمی حدود ۱۳ مجوز طرح پتروشیمی با دلایل مختلف از جمله مشکل تأمین مالی از سوی سرمایه‌گذار، تأمین دانش فنی و حتی مشکلات پیش‌بینی‌نشده ابطال شد و هم‌اکنون نیز موافقت اصولی ٣٠ درصد طرح‌های پتروشیمی در حال بازنگری است.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که خوراک طرح قابل تأمین، سرمایه‌گذار توانمند در تأمین سرمایه و اجرا مطابق الگوی توسعه صنعت پتروشیمی باشد، مطابق رویه جاری مجوز برای متقاضیان صادر می‌شود.