امتناع پایانه‌های نفتی ترکیه از پذیرش محموله‌های نفتی روسیه

یکی از پایانه‌های نفتی ترکیه از پذیرش محموله‌های نفت خام روسیه سر باز زد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ پایانه نفتی دورتیول، یکی از پایانه‌های نفتی ترکیه در دریای مدیترانه با وجود دریافت حجم بی‌سابقه‌ای از محموله‌های نفتی روسیه در سال گذشته میلادی پس از دور تازه فشارهای آمریکا علیه مسکو، دیگر حاضر به پذیرش محموله‌های نفتی این کشور نیست.
پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه به‌دلیل تنش‌های مسکو – کی‌یف، ترکیه از سال ۲۰۲۲ به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام و سوخت روسیه بدل شده است. روسیه در پی فشارهای تحریم مسیر محموله‌های خود را از اروپا و آمریکا به سمت آسیا، ترکیه و آفریقا تغییر داد.
شرکت گلوبال ترمینال خدمات (GTS) که پایانه‌های استان هاتای در جنوب شرقی ترکیه را اداره می کند، اعلام کرد به مشتریان خود خبر داده است که هیچ محموله نفتی را از روسیه نمی‌پذیرد.
شرکت ترکیه‌ای گلوبال ترمینال خدمات تصمیم گرفته است پذیرش محموله‌های نفتی روسیه را متوقف کند و بر این اساس اواخر ماه فوریه ۲۰۲۴ به مشتریان خود اعلام کرد حتی اگر هیچ‌گونه قانون تحریمی هم نقض نشود، هیچ محموله‌ای با مبدأ روسیه را پذیرا نخواهد بود.
در بیانیه این شرکت ترکیه‌ای آمده است که همه عملیات‌های پیشین با قوانین تحریمی از جمله رعایت سقف قیمتی اعلام‌شده از سوی اتحادیه اروپا، اعضای گروه هفت و استرالیا مطابقت کامل داشته است.
فشارهای آمریکا علیه مسکو، تجارت ترکیه و روسیه را تحت تأثیر قرار داده و بعضی از پرداخت‌ها برای محموله‌های نفت وارداتی و صادرات ترکیه را مختل یا کُند کرده است.
داده‌های شرکت تحلیل کشتیرانی کپلر نشان می‌دهد پایانه ترکیه‌ای که واردات، صادرات و ذخیره سوخت و نفت خام را انجام می‌دهد در سال گذشته میلادی در مجموع ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه نفت خام و سوخت از مبدأ روسیه دریافت کرده است.
واردات نفت خام و سوخت روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود هفت برابر بیشتر از کل حجم وارداتی بود که از همه مبادی در سال ۲۰۲۱ دریافت کرده است.