بررسی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بازار سرمایه در دومین هفته کاری دومین ماه سال (8-12 اردیبهشت ماه) پس از رشد بیش از اندازه، یک روند اصلاح قیمت را تجربه کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در این هفته شاخص کل بورس که در آغاز معاملات روز شنبه روی عدد دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحد قرار داشت پس از پنج روز کاری یک کانال پایین آمد و در پایان معاملات چهارشنبه به عدد دو میلیون و ۲۶۵ هزار واحد رسید که به این ترتیب باید گفت که سهامداران به طور میانگین در این هفته ۱.۷ درصد زیان را تجربه کردند.

بررسی سهام پتروشیمی نشان می دهد که از میان ۳۳ سهم مرتبط با پتروشیمی، ۹ سهم در مجموع این هفته روندی مثبت داشتند و با افزایش قیمت روبرو شدند، و ۲۳ سهم نیز کاهش قیمت را تجربه کردند.

یک سهم هم در طول هفته هیچ تغییر قیمتی نداشت.

 نکته قابل توجه این است که سود یا زیان بسیاری از این سهم ها در بازه بین ۲ – تا ۲ درصد بود که نشان می دهد خریداران و فروشندگان هردو احتیاط را در دستور کار دارند و به همین دلیل نه از ریزش بسیار قیمت ها خبری است و نه از افزایش چشمگیر آنها.

بیشترین سود

از میان ۹ سهم با روند قیمتی مثبت طی این هفته، فقط سهام سه پتروشیمی نیمه کاره مرتبط ممسنی، دهدشت و کازرون سود بالایی داشتند و بقیه سهم ها سودی کمتر از ۴ درصد را تجربه کردند.

در ماه های اخیر و در بسیاری از هفته های نامطبوع بورس، سهام این پتروشیمی ها روندی برخلاف وضعیت بازار داشته اند.

پنج سهم پربازده در این هفته به ترتیب عبارتند از :

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

ممسنی

۱۵.۸

۱۵۱۳۰

۱۷۵۲۰

صف خرید

دهدشت

۱۲.۵

۱۶۳۵۰

۱۸۳۹۰

کازرو

۵.۶

۱۵۹۹۰

۱۶۸۸۰

صف خرید

شخارک

۲.۳

۵۳۶۶۰

۵۴۹۲۰

نوری

۱.۱

۱۸۷۹۵۰

۱۹۰۰۷۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد طی این هفته ۲۳ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که همه این سهم ها زیانی کمتر از ۵ درصد داشتند. این هفته پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۴.۶ درصد کاهش قیمت در صدر جدول زیانده ها قرار گرفت و پترول نیز با ۴.۵ درصد جایگاه دوم این جدول نامطبوع را به دست آورد.

پنج سهم با بیشترین کاهش قیمت طی این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شصفها

۴.۶

۱۷۸۸۰۰

۱۷۰۵۰۰

پترول

۴.۵

۱۹۲۰

۱۸۳۴

شپترو

۴.۱

۱۸۰۷

۱۷۳۳

شبصیر

۴

۱۸۸۳۰

۱۸۰۷۰

شاروم

۳.۴

۱۳۳۵۰

۱۲۸۹۰

 

چشم انداز هفته آینده

واقعیت این است که خوش بینی به بورس با فرسایشی شدن حرکت سینوسی این بازار کاهش یافته است و بسیاری از کارشناسان معتقدند برای حرکت روبه جلو بورس و جبران عقب ماندگی آن از بازارهای موازی نیاز به تکانه ای نسبتا قدرتمند و اطمینان بخش در این بازار وجود دارد. شاید بازار چشم‌انتظار تعدیل نرخ نیمایی دلار است و در صورتی که فنر فشرده‌شده دلار نیمایی آزاد‌ شود، سود نشسته در صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها جهش مثبتی پیدا خواهد کرد.