تخفیف ۳۰ درصدی خوراک به پتروشیمی های تولیدکننده بنزین

مهدوی ابهری با بیان اینکه ۲۵ الی ۳۰ درصد ظرفیت تولید متانول کشور برای حل مساله ناترازی بنزین اختصاص داده خواهد شد، گفت: یک تخفیف ۳۰ درصدی خوراک به پتروشیمی های تولیدکننده بنزین اختصاص می یابد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ واحدهای پتروشیمی قرار است که به کمک شرکت پخش فرآورده های برای تامین بنزین بیایند. بر اساس آنچه جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرده تفاهم‌نامه‌ای با برخی از شرکت های پتروشیمی امضا شده که بر اساس آن به جای صادرات متانول به قیمت های ارزان، متانول صرف تولید بنزین شود. تفاهم نامه ای که ارزش آن ۲.۷ میلیارد دلار اعلام شده قرار است که بخشی از آن امسال اجرایی شود. با این وجود اما تا کنون جزییات دقیقی درباره چگونگی انجام این کار و جزییات تفاهم نامه های منعقد شده، منتشر نشده است. نه مقدار تولید مشخص است و نه حتی توضیحی از سوی مسئولین دولتی درباره نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح داده شده است.

در تولید بنزین از متانول یا همان MTG یک تخفیف ۳۰ درصدی برای خوراک واحدهای متانول سازی که قرار است متانول آنها به بنزین تبدیل شود، در نظر گرفته شده است

در این میان احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی می گوید: در تولید بنزین از متانول یا همان MTG یک تخفیف ۳۰ درصدی برای خوراک واحدهای متانول سازی که قرار است متانول آنها به بنزین تبدیل شود، در نظر گرفته شده است.
او معتقد است که در نظر چنین تخفیفی برای تولید بنزین از متانول انگیزه بالایی را در بین فعالین صنعت پتروشیمی ایجاد کرده و توجیه سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش می دهد، گفت: با این کار می توان زنجیره صنعت را گسترش داده و محصولی با ارزش افزوده بیشتر تولید کرد.

چه مقدار متانول به بنزین تبدیل می شود؟
ظرفیت تولید متانول کشور در چند سال اخیر از حدود ۵ میلیون تن به بیش از ۱۴ میلیون تن در سال رسیده و انتظار می رود طی ۵ سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن برسد. این ظرفیت ایران را بعد از چین به دومین تولیدکننده متانول جهان تبدیل کرده است. بسیاری از فعالین صنعت پتروشیمی نسبت به سرمایه گذاری های صورت گرفته در صنعت متانول سازی ابراز نگرانی می کردند. حالا به نظر می رسد که برای این نگرانی از طرف وزارت نفت چاره ای اندیشیده شده و قرار است که بخشی از ظرفیت ایجاد شده در این حوزه برای تولید بنزین استفاده شود. اما مساله اینجاست که معلوم نیست چقدر از متانول تولیدی در کشور ظرف تولید بنزین شود و این خود یکی از نکات گنگ و مبهم تفاهم نامه های امضا شده است.

کشور ظرفیت زیادی در زمینه تولید متانول دارد اما قرار است که همه تولیدات این بخش به یکباره صرف تولید بنزین شود. فکر می کنم که ۲۵ الی ۳۰ درصد ظرفیت تولید متانول کشور برای حل مساله ناترازی بنزین اختصاص داده شود

البته مهدوی ابهری همچنین در پاسخ به این سوال که چه ظرفیتی برای تولید بنزین از متانول در مجتمع های پتروشیمی وجود دارد، به بازار گفته که کشور ظرفیت زیادی در زمینه تولید متانول دارد اما قرار است که همه تولیدات این بخش به یکباره صرف تولید بنزین شود. فکر می کنم که ۲۵ الی ۳۰ درصد ظرفیت تولید متانول کشور برای حل مساله ناترازی بنزین اختصاص داده شود.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی همچنین ادامه داد: برنامه ریزی های لازم برای اینکه در بازارهای صادراتی متانول هم مشکلی ایجاد نشود، انجام شده است. ضمن اینکه کشور ظرفیت تولید متانول کشور نیز در حال افزایش است.
او همچنین درباره نحوه تامین مالی سرمایه گذاری های لازم برای تولید بنزین از متانول گفت: قرار است که منابع مالی مورد نیاز این طرح توسط خود واحدهای پتروشیمی تامین شود و اعتبار خاصی در این خصوص در نظر گرفته است.

کیفیت بنزین بدتر می شود؟
اما از دیگر نگرانی اصلی تولید بنزین از متانول کیفیت سوخت است. کیفیت سوخت در دو سال گذشته به دلیل کسری و ناترازی ایجاد شده به شدت افت کرده و گزارش های منتشر شده از سوی دستگاه های مسئول در تعیین شاخص های هوای پاک هم این ادعا را تایید می کند. حالا سوال اینجاست که آیا با شروع تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی قرار است که کیفیت سوخت دوباره بدتر شده و سلامت مردم کشور به خطر بیافتد؟
البته مهدوی ابهری می گوید که تولید بنزین از متانول بر اساس استانداردهای تعیین شده و مجاز خواهد بود و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد چرا که ما دانش فنی و ظرفیت و توانمندی لازم را در این حوزه داریم.