معاون مهندسی نفت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب:

میدان برای حضور دانش بنیان‌ها در حوزه‌های تخصصی تولید نفت آماده است

معاون مهندسی نفت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، گفت: میدان برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی در حوزه‌های تخصصی تولید و استخراج نفت آماده است و دروازه های نفت به روی همه مراکز تولید علم و دانش گشوده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ محمدحسین غزل در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، اظهار کرد: بررسی‌های بسیاری برای برطرف کردن چالش‌ها و مشکلات موجود در فرآیند تولید و استخراج نفت در شرکت ملی مناطق انجام شده و به منظور رفع این چالش ها به سراغ دانش بنیان‌ها و بخش خصوصی توانمند رفته ایم و در حال حاضر تمرکز بر دانش بنیان هاست.

وی با اشاره به مطالعات دقیق انجام شده از سوی کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب روی چاه‌های نفت، افزود: با شناخت دقیق این مشکلات می‌توان برنامه‌ریزی منسجمی را برای حل آن‌ها انجام داد و در این زمینه از ظرفیت دانش‌ بنیان ها استفاده کرد.

معاونت مهندسی نفت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درخصوص استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ حلقه چاه در مناطق نفت‌خیز جنوب وجود دارد که برای رفع چالش های موجود در مسیر تولید چاه های تولیدی و تزریقی نفت و گاز، میدان را برای حضور دانش بنیان‌ها آماده کرده ایم.

غزل عنوان کرد: در این چاهها در گستره مناطق نفت خیز جنوب، با چالش‌های عمده‌ای از جمله تولید آب و گاز اضافی، افت فشار سرچاهی و درون‌چاهی، تشکیل آسفالت، یکپارچگی چاه، سازندهای متراکم، تولید نفت نمکی و تولید ماسه مواجه هستیم  که برای بررسی و ارائه راهکار از مشارکت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، همچنین شرکت‌های داخلی سازنده کالا و فن‌آورمحور در رفع این چالش‌ها استقبال خواهیم کرد.

وی گفت: مواردی همچون تکمیل چاه‌های هوشمند، مدیریت تولید آب، استفاده از عملیات‌های روزآمد دنیا از توسط دستگاه لوله مغزی سیار مانند حفاری جهت دار جهت جایگزینی با برخی عملیات ها توسط دکلهای تعمیراتی، لایه شکافی سنگی مخزن، استفاده از ژل پلیمر و تکمیل دوگانه و چندلایه و موارد دیگر از نیازهای آینده در راستای بهبود فرآیند تولید هستند که در این زمینه قطعاً شرکت های دانش بنیان به کمک ما خواهند آمد.

غزل در پایان با بیان اینکه با تعریف دهها پروژه ساخت بار اول در زمینه رفع برخی چالشهای فوق و عملیاتی شدن تعدادی از آنها بیش از ۱۰۰ هزار بشکه از قبل فناوری های نوین و همکاری با دانش بنیان‌ها نگهداشت و افزایش تولید داشته ایم، خاطرنشان کرد: هدف ما از مطرح کردن این سرفصل‌ها و برنامه های پیش رو برای افزایش تولید این است تا ضمن بیان جذابیت و گستردگی خدمات مورد نیاز از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در این حوزه ها بهره مند شویم.