درخواست بانک جهانی از تولیدکنندگان نفت خاورمیانه

رئیس بانک جهانی اعلام کرد تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس می توانند نقش کلیدی در مقابله با نوسان قیمت نفت و گاز در ماه‌های آینده ایفا کنند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در پی افزایش قیمتهای نفت که به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ رسیده اند و اوایل مارس تا مرز ۱۳۹ دلار در هر بشکه صعود کردند، کشورهای مصرف کننده نفت متعدد از اوپک پلاس خواسته‌اند تولید نفت خود را با نرخ سریع‌تری افزایش دهد.
دیوید مالپس، رئیس بانک جهانی در سخنانی خطاب به نشست جهانی دولتها در دوبی گفت: ما شاهد تغییرات گسترده در بازار جهانی نفت و گاز هستیم و انعطاف پذیری شورای همکاری خلیج فارس در مهار نوسان قیمتهای نفت و گاز در ماه‌های آینده حیاتی خواهد بود.
اعضای شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند.
رئیس بانک جهانی گفت: ما شاهد آن هستیم که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مایل هستند سریعا در هیدروژن سرمایه گذاری کرده و  به کاهش هزینه برای کل صنعت کمک کنند.
عربستان سعودی و امارات متحده عربی بزرگترین ظرفیت مازاد تولید نفت را در اوپک پلاس دارند که شامل اعضای اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است. این گروه از اوت سال میلادی گذشته هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کرده تا محدودیت عرضه‌ای که در اوج پاندمی ویروس کرونا به اجرا گذاشته بود، احیا کند.
بر اساس گزارش رویترز، از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه و اعمال تحریمهای غرب علیه مسکو که صادرات نفت روسیه را محدود کرده، اوپک پلاس برای افزایش بیشتر تولید تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است.