هشدار گازپروم درباره احتمال افزایش ۶۰ درصدی قیمت گاز

شرکت دولتی گازپروم روسیه هشدار داد تحریم‌های غرب سبب افزایش ۶۰ درصدی قیمت‌های گاز در زمستان امسال می‌شود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ شرکت دولتی گازپروم روسیه روز سه‌شنبه (۲۵ مردادماه) هشدار داد به‌دلیل کاهش صادرات و تولید این شرکت به‌دنبال تحریم‌های غرب، قیمت‌های گاز اروپا در زمستان امسال ممکن است با افزایش ۶۰ درصدی به ۴ هزار دلار به ازای هر هزار متر مکعب برسد.

در پی آغاز تنش‌های روسیه و اوکراین در ماه فوریه و پس از بروز اختلاف‌ها درباره تجهیزات خط لوله نورد استریم-۱ به‌دلیل اعمال تحریم‌ها، عرضه گاز از سوی روسیه، بزرگترین تأمین‌کننده گاز اروپا، در سال جاری میلادی کاهش یافته و این موضوع سبب افزایش قیمت‌های گاز شده است.

به گفته گازپروم، قیمت‌های عرضه تک‌محموله گاز اروپا به ۲ هزار و ۵۰۰ دلار (به ازای هر هزار متر مکعب) رسیده است. بر اساس برآوردها، چنانچه چنین روندی ادامه یابد، قیمت‌ها در زمستان امسال از ۴ هزار دلار به ازای هر هزار متر مکعب فراتر خواهد رفت.

اوکراین یکی از مسیرهای گازپروم را برای صادرات گاز به اروپا بسته است، این در حالی است که گازپروم همزمان با بروز اختلاف‌ها درباره تجهیزات، عرضه گاز را به آلمان به تنها ۲۰ درصد از ظرفیت خط لوله نورد استریم-۱ کاهش داده است.

گازپروم در بیانیه‌ای اعلام کرد به‌طور کلی صادرات گاز این شرکت در بازه یکم ژانویه تا ۱۵ اوت (۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ تا ۲۴ مردادماه) با ۳۶.۲ درصد کاهش به ۷۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسید. همچنین تولید گازپروم نیز با ۱۳.۲ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۲۷۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسید.