تصمیم اوپک‌پلاس برای روابط واشینگتن-ریاض عواقب دارد

رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که تصمیم اوپک‌پلاس برای آینده روابط ایالات متحده و عربستان پیامدهایی به همراه خواهد داشت.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا ضمن اشاره به پیامدهای تصمیم ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک) مبنی بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای نفت خام در ماه نوامبر برای روابط آمریکا با عربستان گفت: درباره گام‌های بعدی با کنگره آمریکا مشورت خواهد کرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که باب منندز، سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته بود پس از تصمیم اوپک‌پلاس ایالات متحده باید فوری همه همکاری‌ها با عربستان از جمله فروش تسلیحات را متوقف کند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: در سیاست‌های واشینگتن علیه ریاض بازنگری می‌شود، اما هیچ جدول زمانی برای اقدام یا اطلاعاتی درباره اینکه چه شخص یا نهادی این ارزیابی دوباره را رهبری خواهد کرد، ارائه نکرد.

وی افزود: ایالات متحده در هفته‌ها و ماه‌های آینده وضع را زیر نظر خواهد داشت.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم در این باره اظهار کرد: تصمیم اوپک‌پلاس اقتصادی است و به اتفاق آرا از سوی کشورهای عضو این ائتلاف گرفته شده است.

وی به شبکه تلویزیونی العربیه گفت: اعضای اوپک‌پلاس مسئولانه عمل کردند و تصمیم مناسب را گرفتند.