رشد ۱۰۲۵ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 1025 واحد همراه شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در یک روند نوسانی قرار گرفت، و گرچه در ابتدای معاملات رو به رشد بود، اما در نهایت با کاهش روند حرکت بازار شاخص کل با افزایش ۱۰۲۴ واحد به رقم یک میلیون و ۶۵۳ هزار و ۹۴۹ واحد همراه شد.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۲۷۶۳ واحد به رقم ۵۲۲ هزار و ۷۰۰ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران که ناشی از ارزش شرکت‌های بورسی است به بیش از ۶ میلیون و ۸۵ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۱۴.۷ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۶۹۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۸ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند، اما میزان افزایش شاخص‌ها زیر یک درصد بوده است. به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۰.۶درصد تقویت شدند این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۵۳ درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۰.۱ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۰.۷ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۵ درصد رشد کرد.

امروز نمادهای ملی‌مس، فولاد مبارکه، پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی شیراز به ترتیب بیشتری اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای ایران‌خودرو، هلدینگ معدنی خاورمیانه، و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با ۸۸ واحد افزایش به رقم ۲۱ هزار و ۳۵۱ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس هم ۴۱۱ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از ۹.۱ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۰۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۲۲۵ هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند. البته لازم به یادآوری است مطابق روال دوشنبه‌ها امروز عملیات بازار باز در شبکه بانکی انجام شد که طی آن ۲.۵ میلیارد اوراق بدهی دولت در قالب ۳۴۹ فقره معامله و به ارزش بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بین بانک‌ها داد و ستد شد وگرنه معاملات سهام در فرابورس به میزان ۵.۴ میلیارد در قالب ۴۷۳ هزار معامله و به ارزش ۳ هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان بوده اوراق مالی اسلامی به میزان ۵.۸ میلیارد ورقه در قالب ۷۳۸ فقره معامله و به ارزش ۴۷۸ میلیارد تومان بوده است.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، آریا ساسول، ذغال‌سنگ پروده طبس و نیروی برق دماوند به ترتیب بیشترین اثر شاخصی در فرابورس را داشتند و نمادهای مالی سپهر صادرات و پویا زرکان آق‌دره بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.

با توجه به اینکه در نظر دارد سال آینده در ۳۱ استان صندوق‌های پیشرفت و عدالت ایجاد کند بگونه‌ای که در هر صندوق هزار میلیارد تومان منابع اختصاص می‌یابد که صرف توسعه استان خواهد شد و به این طریق پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در استان‌ها به صورت عادلانه انجام شود که این هم نویدی بر رونق سرمایه‌گذاری در سال آینده خواهد بود.

در عین حال سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و خطر و نوسان است اما سرمایه‌گذارانی که استراتژی بلندمدت پیش گرفته‌اند در درازمدت برنده می‌شوند.