بررسی سهم های پتروشیمی در بازار سرمایه

سهام پتروشیمی ها هفته گذشته همچنان که انتظار می رفت جزو پیشتازان بازار بودند و رشد بسیار خوبی داشتند. از میان 30 سهم قابل خرید و فروش، 29 سهم سود داشتند و تنها یک سهم با زیان مواجه شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بازار سرمایه ظاهرا پرش تاریخی خود را برای جبران عقب ماندگی دوساله از سایر بازارها آغاز کرده و تمامی آمارها نویدبخش روزهای خوبی برای این بازار است. دومین هفته کاری ماه آخر سال (۶ – ۱۰ اسفندماه) همچون هفته ماقبل، هفته ای پرسود برای عموم سهامداران بود. شاخص کل بورس که در آغاز معاملات هفته روی عدد یک میلیون و ۶۵۶ هزار قرار داشت، در طول این هفته دو کانال مهم را پشت سر گذاشت و درپایان معاملات روز چهارشنبه به عدد یک میلیون و ۸۲۱ هزار واحد رسید که به این ترتیب سهامداران به طور میانگین در این هفته نزدیک به ۱۰ درصد سود را ثبت کردند. در هفته ماقبل آن سود میانگین سهامداران ۸.۷ درصد بود.

همچنین شاخص هم‌وزن که روی عدد ۵۰۳ هزار و ۲۰۲ واحدی بود که این هفته به رقم ۵۳۷ هزار و ۸۷۰ واحدی رسید و در نهایت رشد ۶.۸ درصدی را تجربه کرد.

همچنین میانگین ارزش معاملات بازار سرمایه در سومین هفته نسبت به هفته‌های اخیر افزایش یافت. بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه برابر با هشت هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۱۲ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۱۰ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه هشت هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه ۹ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان بود.

سهام پتروشیمی ها همچنان که انتظار می رفت این هفته نیز جزو پیشتازان بازار بودند و رشد بسیار خوبی داشتند. از میان ۳۰ سهم قابل خرید و فروش، ۲۹ سهم سود داشتند و تنها یک سهم با زیان مواجه شد.

در این هفته نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان)، شرکت قائدبصیر (شبصیر) و پتروشیمی شیراز (شیراز) همچنان بسته بود.

بیشترین سود

از میان ۲۹ سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشتند، ۹ سهم سودی کمتر از ۵ درصد داشتند، ۱۲ سهم سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد را تجربه کردند و ۸ سهم سود عالی بالای ۱۰ درصد را کسب کردند. چنین آماری که می توان آن را تکرار موفقیت هفته قبل و حتی از بعضی جنبه ها بهتر از آن دانست نشان دهنده حرکت ممتد این گروه از سهم ها به سوی رشد بیشتر است.

سهام پتروشیمی خارک (شخارک) که در هفته قبل با نزدیک به ۲۲ درصد دومین سهم پرسود بود، این هفته نیز با نزدیک به ۱۹ درصد رشد پرسودترین شد و در مجموع رشد قابل توجه و تاریخی را برای سهامدارانش رقم زد.

 

پنج سهم با بالاترین سود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شخارک ۱۸.۹ ۴۴۹۹۰ ۵۳۵۰۰
پارس ۱۵.۴ ۲۵۸۳ ۲۹۸۱
جم ۱۵.۳ ۴۰۵۰۰ ۴۶۷۰۰
بوعلی ۱۳.۵ ۳۷۷۸۰ ۴۲۹۰۰
فارس ۱۳ ۹۴۰۰ ۱۰۶۲۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته تنها یک سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شد. پتروشیمی تخت جمشید (شجم) که در آغاز هفته قیمت ۸۴۵۰ ریال داشت در آخرین معامله روز چهارشنبه به قبمت ۸۲۸۰ ریال فروش رفت تا به این ترتیب کاهش ۲ درصدی قیمت را در این هفته تجربه کند و تبدیل به تنها سهم پتروشیمی شد که در این هفته افت قیمت داشت.

چشم انداز هفته آینده

همان طور که اشاره شد امیدها در بورس کاملا زنده شده است. فتح کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی که در طول یک سال گذشته بی سابقه بود مطمئنا تاثیر روانی بسیار مثبتی دارد و تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بیشتر در بازار سرمایه را در پی خواهد داشت