بررسی سهم‌های پتروشیمی در بازار سرمایه

سهام پتروشیمی ها هفته گذشته وضعیت خوبی داشت و در مجموع از میان 30 سهم قابل خرید و فروش، 18 سهم سود داشتند و 12 سهم هم با کاهش قیمت روبرو شدند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ سومین هفته کاری ماه آخر سال (۱۳ – ۱۶ اسفندماه) اگرچه چون هفته های ماقبل سرشار از سود و اطمینان و پیشرفت نبود اما به نظر می رسد که زیرسازی نسبتا مناسبی داشت و علی رغم برخی کاهش قیمت ها، هفته ای برای ایجاد ثبات در این بازار بود.

شاخص کل بورس که در آغاز معاملات هفته روی عدد یک میلیون و ۸۲۱ هزار قرار داشت، در طول این هفته با چهار روز کاری، یکبار به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بازگشت اما دوباره صعود کرد و در نهایت درپایان معاملات روز چهارشنبه در محدوده یک میلیون و ۸۱۷ هزار واحدی ایستاد و در نهایت افت ۰.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. اما شاخص کل هم‌وزن در این هفته رشد ۱.۴ درصدی را ثبت کرد و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۱۷ درصدی در ارتفاع ۲۳ هزار و ۴۶ واحدی ایستاد.

ارزش معاملات بازار سهام نسبت به هفته ماقبل کاهشی بود و بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه برابر با ۶ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان، روز یکشنبه پنج هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۶ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان و در آخرین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه هشت هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان بود. همچنین ارزش معاملات این هفته برابر با ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود؛ درحالی که این شاخص بازار در هفته گذشته برابر با ۴۹ هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان بود.

در این هفته سهام پتروشیمی ها همچنان وضعیت خوبی داشت و می توان گفت که سهامداران در مجموع هفته نسبتا راضی کننده ای را پشت سر گذاشتند. از میان ۳۰ سهم قابل خرید و فروش، ۱۸ سهم سود داشتند و ۱۲ سهم هم با کاهش قیمت روبرو شدند. محدوده نوسان بسیاری از این سهم ها کمتر از ۳ درصد بود.

در این هفته نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان) و شرکت قائدبصیر (شبصیر) همچنان بسته ماندند اما نماد پتروشیمی شیراز (شیراز) باز شد.

بیشترین سود

از میان ۱۸ سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشتند، ۱۳ سهم سودی کمتر از ۵ درصد داشتند، ۳ سهم سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد را تجربه کردند و ۲ سهم سود عالی بالای ۱۰ درصد را کسب کردند. بالاترین سود هفته، این هفته به پتروشیمی ارومیه (شاروم) رسید که با بیش از ۱۵ درصد سود در صدر جدول پربازده ها قرار گرفت. پتروشیمی فارابی (شفارا) نیز یکبار دیگر بعد از چند هفته به این جدول بازگشت.

 

پنج سهم با بالاترین سود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شاروم ۱۵.۴ ۲۱۰۶۰ ۲۴۳۰۰
شفارا ۱۰.۴ ۵۲۱۰ ۵۷۵۰
شصفها ۷.۹ ۱۷۰۶۰۰ ۱۸۴۰۰۰
دهدشت ۶.۳ ۱۱۴۱۰ ۱۲۱۳۰
شپترو ۵.۵ ۱۶۲۸ ۱۷۱۸

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۱۲ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند. اکثر این سهم ها زیان چندان بالایی متحمل نشدند. در واقع از این میان ۷ سهم زیانی کمتر از ۲ درصد داشتند. بالاترین زیان این هفته به پتروشیمی پردیس (شپدیس) تعلق گرفت که تنها سهم این گروه بود که زیانی بیش از ۵ درصد را تجربه کرد.

شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو) که در ماه های اخیر عموما سودده بوده این هفته جزو زیانده ها بود و با زیان ۴.۲ درصدی در رتبه دوم جدول زیانده ها جای گرفت.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شپدیس ۵.۱ ۱۶۹۷۵۰ ۱۶۱۰۵۰
وپترو ۴.۲ ۱۹۵۴۰ ۱۸۷۲۰
شفن ۳.۱ ۷۳۷۰ ۷۱۴۰
شغدیر ۳.۱ ۸۶۳۲۰ ۸۳۶۷۰
بوعلی ۲.۳ ۴۳۹۸۰ ۴۲۹۶۰