گام مهم دولت سیزدهم برای جمع‌آوری گازهای همراه مشعل با راه اندازی کارخانه NGL 3200

با توجه به اينكه در حوزه غرب كارون میدان‌های بزرگ نفتي، آزادگان شمالي و جنوبي، دارخوین، يادآوران و یاران در حال توسعه هستند، تحول عظيمي در منطقه ايجاد خواهد شد كه ضرورت وجود چنين كارخانه هايي را در منطقه به خوبي روشن مي كند تا با جمع آوري گازهاي همراه ضمن حفظ محيط زيست از لحاظ اقتصادي نيز كشور منتفع گردد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در کارخانه NGL گازهای همراه نفت میادین مجاور جمع‌آوری و پس از طی فرآیندهای مختلف به تولید محصولات ارزشمندی نظیر پروپان، بوتان و ترکیبات سنگین تر از پنتان منتج می‌شود.

در صورتی که گازهای ورودی به کارخانه، خشک و فاقد رطوبت باشد، اهم فعالیت‌های صورت پذیرفته بر روی آن در دو فرآیند شیرین سازی گاز و نیز جداسازی مایع از گاز صورت می‌پذیرد.

کارخانه ۳۲۰۰ NGL

برای جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت و حفظ محیط زیست از آلودگی های ناشی از سوختن آن موجب شد تا احداث کارخانه گاز و گاز مایع (۳۲۰۰ NGL) برای جمع آوری گازهای همراه نفت غرب کارون و فرآورش و شیرین سازی در دستور کار مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

با توجه به اینکه در حوزه غرب کارون میدان‌های بزرگ نفتی، آزادگان شمالی و جنوبی، دارخوین، یادآوران و یاران در حال توسعه هستند، تحول عظیمی در منطقه ایجاد خواهد شد که ضرورت وجود چنین کارخانه هایی را در منطقه به خوبی روشن می کند تا با جمع آوری گازهای همراه ضمن حفظ محیط زیست از لحاظ اقتصادی نیز کشور منتفع گردد.

احداث کامل این تاسیسات علاوه بر جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه در این منطقه، سالانه بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به همراه خواهد داشت.

گاز سبک و شیرین تولیدی به میزان تقریبی ۲۸۰ میلیون فوت مکعب در روز، در صورت نیاز برای تزریق در مخازن نفتی استفاده و مازاد آن به خطوط لوله شبکه سراسری گاز شهری انتقال داده خواهد شد. مایعات گازی (۲+C) تولیدی حدود ۷۲ هزار بشکه در روز، عمدتاً خوراک واحد الفین پتروشیمی بوده و از طریق خط لوله به مجتع پتروشیمی واقع در بندر ماهشهر و در صورت افزایش ظرفیت واحد ۲۰۰CFU- به این کارخانه ارسال خواهد شد. گوگرد تولیدی حاصل از ۲ واحد گوگردسازی با ظرفیت حدود ۵۰ تن در روز، به مصارف داخلی و یا صادرات خواهد رسید.

منبع: رسانه نفت