توسعه میدان گازی مختار به‌زودی آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از آغاز توسعه میدان گازی مختار با حفاری نخستین چاه در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهدی حیدری روز جمعه (۱۷ فروردین‌ماه) در بازید از میدان گازی مختار با بیان اینکه ذخیره‌سازی و جبران ناترازی گاز کشور در برنامه‌های ویژه وزیر و شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، اظهار داشت: پروژه مختار یکی از پروژه‌های مهم و اساسی بوده که با تمرکز ویژه و با محوریت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در حال انجام است.
وی افزود: پس از رفع مشکلات و مقدمات، اجرای پروژه از شرایط خوبی برخوردار شده و به زودی با حضور دکل و کامل‌شدن موقعیت، شاهد حفاری اولین چاه خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت نفت مرکزی تصریح کرد: با حفر این چاه، اطلاعات کاملی از میدان و مخزن مختار به دست می‌آید تا تحلیل کاملی داشته باشیم و بتوانیم نگاه منطقی و درازمدت شرکت ملی نفت را در این منطقه ترسیم کنیم.
حیدری با بیان اینکه با توسعه این میدان چشم‌انداز روشنی پیش روی این منطقه قرار خواهد داشت، خاطرنشان کرد: مجموعه شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت هیچ وقت نمی‌تواند نسبت به محیط پیرامون خود در مجموعه صنعت نفت بی‌تفاوت باشد، هر جایی که صنعت نفت در آن شروع به کار کرده، نه تنها عمران و آبادی و اشتغال ایجاد شده، بلکه نگاه دغدغه‌مند وزارت نفت نسبت به محیط پیرامونی وجود داشته است.
وی گفت: اعتقاد داریم تولید پایدار با پایداری در محیط معنا پیدا می‌کند، اگر جایی اراضی گرفته شده یا آسیبی به محیطی وارد شده، حتماً سعی کرده‌ایم با نگاه ویژه‌ای به محیط زیست، دغدغه‌مندانه پیگیری کنیم و در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.
نکته مهم در توسعه این میدان گازی آن است که میدان گازی  مختار پس از تخلیه کامل با توجه به موقعیت استراتژیک استان کهگیلویه و بویر احمد، به عنوان سومین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
این میدان گازی، از میدان‌های هیدروکربوری توسعه‌نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود. براساس برآوردهای اولیه پس از تخلیه مخزن ، امکان ذخیره‌سازی سالانه معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز فراهم می‌شود.
بر این اساس، در هشت ماه گرم سال روزانه پنج میلیون مترمکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب از آن باز تولید خواهد شد. این مخزن در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است و وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ به اثبات رسید.