افشای اطلاعات ۵ غول نفتی ایران برای نخستین بار در سامانه کدال

همایون دارابی: دولت سیزدهم در اقدامی تاریخی برای نخستین بار صورتهای مالی 5شرکت بهره بردار از میادین نفتی را افشا کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ سامانه کدال سازمان بورس اوراق بهادار برای نخستین بار شاهد افشا صورتهای مالی سال ۱۳۹۸و مقایسه آن با سال ۹۷ ،۵شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری ،گچساران،مسجد سلیمان،مارونو کارون است.

این نخستین بار است که گزارشهای مالی این شرکتها به صورت عمومی منتشر می شود و قطعا گام بلندی در مسیر شفاف سازی یکی از چالش برانگیز ترین بخشهای اقتصاد کشور است.

دولت سیزدهم که با انتشار صورتهای مالی بانک ملی مسیر شفاف سازی در خاکستری ترین بخشهای افتصاد کشور را شروع کرد اینک با انتشار صورتهای مالی نفتیها پرده از وضعیت اسفناک به ارث رسیده به این دولت در این شرکتها برداشته است در هفته گذشته نیز البته صورتهای مالی مترو تهران نشان از وضعیت بحرانی این شرکت به لحاظ شدت زیان داشت اما در مورد ۵غول نفتی ایران وضع بسیار نگران کننده است هر چند آنالیز صورتهای مالی این شرکتها احتمالا هفته ها کار دارد و صورتهای مالی سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰نیز می بایست در اختیار کارشناسان قرار گیرد.اما صورتهای مالی کنونی از چهار منظر قابل بررسی است درآمد عملیاتی ناچیز،تولید بالا و زیان دهی و میزان بالای اتلاف منابع که اینک خلاصه آن بررسی می شود.

شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجری

درآمد عملیاتی ۱۷۰۵میلیارد تومان/زیان سال ۹۸ معادل ۱۱.۸میلیارد تومان سرمایه شرکت ۷میلیارد تومان و زیان انباشته ۳۰میلیارد تومان

این شرکت در سال ۹۸ معادل ۱۰۴میلیون بشکه نفت تولید کرده است که به دلیل تحریمها ۵۳میلیون بشکه از سال ۹۷کمتر بوده است این شرکت در سالهای ۹۸ و ۹۷ به ترتیب ۹۱۵میلیون مترمکعب و ۲.۲۶میلیارد مترمکعب گاز سوزانده است که در مقایسه با مصرف سالانه ۲.۵میلیارد مترمکعبی زاگرس مقایسه جالبی از میزان هدر رفت گاز دارد.شمار پرسنل این شرکت ۶۹۸۰نفر می باشد.

شرکت بهره برداری گچساران

درآمد عملیاتی ۱۴۳۴میلیارد تومان زیان محقق شده ۲۳.۸میلیارد تومان این شرکت سرمایه ای معادل ۴.۵میلیارد تومان دارد و زیان انباشته شرکت در سال ۹۸ معادل ۱۶۶میلیارد تومان است

این شرکت در سال ۹۸ معادل ۳۹میلیون بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به ۱۵۰میلیون بشکه سال ۹۷افت کرده است این شرکت نیز سال ۹۸ معادل ۹۵۱میلیون مترمکعب گاز سوزانده است سال قبل از آن نیز ۱.۷۷میلیارد مترمکعب گاز هدر رفته است. گچساران داری ۶هزار و ۳۹۷نفر پرسنل است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان

این شرکت درسال ۹۸ درآمد عملیاتی معادل ۵۶۷میلیارد تومان داشته و ۳۰۰میلیون تومان سود محقق کرده است از این نظر تنها شرکت سود آور میان این پنج غول است.سرمایه این شرکت ۴.۷میلیارد تومان و زیان انباشته آن ۴۶.۹میلیارد تومان است.این شرکت در سال ۹۸معادل ۲۲میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است که نسبت به ۴۰میلیون بشکه تولیدی سال قبل کاهش داشته است این شرکت نیز ۵۱۲میلیون مترمکعب در سال ۹۸ و ۷۷۸میلیون مترمکعب در سال ۹۷گاز سوزانده است.این شرکت دارای ۲هزار و ۷۷۹ نفر پرسنل است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون

این شرکت در سال ۹۸ درآمد عملیاتی معادل ۱۲۳۰میلیارد تومان داشته است که به زیان ۱۴.۵میلیارد تومانی منجر شده است این شرکت با سرمایه ۲میلیارد تومانی ۶۴میلیارد تومان زیان انباشته دارد میزان تولید نفت این شرکت در سال ۹۸ معادل۲۱۲میلیون بشکه بوده که نسبت به ۳۱۰میلیون بشکه سال ۹۷ کاهش داشته است این شرکت در سال های ۹۸ و ۹۷ به ترتیب ۲۲۵میلیارد مترمکعب و ۶۷۴میلیارد مترمکعب گاز سوزانده است.این شرکت دارای ۴هزار و ۶۳۲نفر پرسنل است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون

این شرکت در سال ۹۸ دارای ۸۹۱میلیارد تومان درآمد عملیاتی بوده که منجر به ۲.۶میلیارد تومان زیان شده است این شرکت با ۱.۴میلیارد تومان سرمایه زیان انباشته ای معادل ۴۳.۹میلیارد تومان داشته است این شرکت در سال ۹۸ معادل ۱۶۴میلیون بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به سال قبل که ۱۸۱میلیون بشکه تولید داشته است کاهش کمی را نشان می دهد این شرکت در سال ۹۸معادل ۶۵۲میلیون مترمکعب و در سال ۹۷معادل ۷۳۴میلیون متر مکعب گاز سوزانده است.این شرکت دارای ۲۸۹۰نفر پرسنل است.

با بررسی مقدماتی این صورتهای مالی مشخص است این شرکتها علی رغم پتانسیل فراوان در همان شرایطی هستند که سالهای قبل پالایشگاهها در آن قرار داشتند.مدیریت دولتی ،سرمایه ناکافی،نبود برنامه استراتژیک و نیاز به مدیریت و سرمایه بخش خصوصی مهمترین مواردی است که در شرایط کنونی در این شرکتها به چشم می خورد