معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی :

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ۶۰ برابر شده است/ تولید ۵۰۰ گرید انواع محصولات

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: امروز میزان ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از مرز ۹۰ میلیون تن گذشته و می‌توان گفت حدود ۶۰ برابر شده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛مرتضی شاهمیرزایی امروز (چهارشنبه، ۳۰ شهریورماه) در آیین گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با اشاره به شروع هفته دفاع مقدس و تلاش‌هایی که برای فعال نگه‌داشتن صنعت نفت از سوی متخصصان ایرانی صورت گرفته است، گفت: در سال ۱۳۵۹ شمسی و در چنین روزی تدارک تعرض به خاک ایران عملیاتی و فردای آن روز جنگ هشت ساله آغاز شد.

وی با بیان اینکه همزمان با انقلاب و جنگ تحمیلی بیش از ۵۰ هزار متخصص و مستشار خارجی از کشور خارج شدند تا چرخ صنایع از جمله صنعت نفت ایران متوقف شود، افزود: در هشت سال دفاع مقدس کشورهای مختلف و در راس آنها امریکا تلاش زیادی برای توقف صنعت نفت به خرج دادند اما جوانان ما با آنها مقابله کردند و من در مقابل این جوانان ادای احترام می‌کنم و به همه خانواده‌های شهدا و ایثارگران و جانبازان و همه کسانی که هستی خود را فدای این آب و خاک کردند تعظیم می‌کنم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در ابتدای انقلاب، ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ۳ میلیون تن و تولید واقعی ۱.۵ میلیون تن بود، اظهار کرد: می‌توان گفت که در ۱۵ سال پس از انقلاب و جنگ تحمیلی و پس از آن، فرزندان این مرز و بوم برای کاستی‌های پس از انقلاب و بازسازی‌ها تلاش و زمان زیادی گذاشتند و برای صنعت نفت و گاز ایران با کمک متخصصان داخلی تلاش زیادی شد.

شاهمیرزایی افزود: امروز میزان ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از مرز ۹۰ میلیون تن گذشته و می‌توان گفت حدود ۶۰ برابر شده است در حالی که در تمام این سال‌ها انواع تحریم‌ها بر پیکر صنعت ما سنگینی کرده است. با این حال امروز می‌گوییم که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران تا ۱۰ سال آینده ۲ برابر و تا ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد.

معاون وزیر نفت گفت: هم‌اکنون صنعت پتروشیمی به سرعت در حال رشد است و صدها هزار نفر از متخصصان در داخل و خارج از کشور در حال آماده سازی خود برای مدیریت این صنعت هستند تا چرخ این صنعت بچرخد.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون ۵۰۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: در افق یک دهه آینده و به کمک مراکز پژوهشی و دانشگاهی داخلی و متخصصان ایرانی، واحدهای بومی تولید همه محصولات پتروشیمی را ایجاد و به بهره‌برداری می‌رسانیم.