مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت:

آزمون استخدامی ۳۴۲۰ نفر نیروی تخصصی در نفت اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ برگزار می‌شود

برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت از زمان استقرار دولت سیزدهم، یکی از اولویت‌های اصلی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این وزارتخانه بوده و همه مقدمات لازم برای برگزاری بدون نقص این آزمون انجام شده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ علی ستوده، مدیر کل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت اقدام‌های انجام شده برای برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت را تشریح کرد که در ادامه می‌خوانیم.
لطفا درباره علت طولانی شدن فرآیند برگزاری آزمون استخدامی توضیح دهید.
یکی از سیاست‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در دولت سیزدهم برای سال‌های آینده، با توجه به افزایش تعداد بازنشستگان و جذب نشدن نیروی انسانی طی ۱۰ سال گذشته، تأمین نیروی انسانی از طریق فراخوان عمومی و آزمون استخدامی است.
بر همین اساس اداره کل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری از اواخر پارسال طی مکاتبه‌ای با مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت‌های اصلی، درخواست کرد تا این شرکت‌ها نیازهای استخدامی خود را اعلام کنند بنابراین افزون بر تعیین وضع جذب نیروی انسانی فارغ‌التحصیلان گروه «الف» دانشگاه صنعت نفت، آزمون توانمندسازی نیروهای قراردادی مدت‌موقت، تبدیل‌وضعیت کارکنان ایثارگر مشمول بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و … نیاز شرکت‌ها دریافت و پس از موافقت مقام عالی وزارت با تعداد ۶ هزار و ۴۰۸ نفر، مراتب برای دریافت تائیدیه سازمان اداری و استخدامی کشور طی نامه شماره ۳۶۱-۲/۲۰ به تاریخ ۱ مرداد ۱۴۰۱ به سازمان یادشده ارسال شد. همزمان با ارسال این نامه، مکاتبه و هماهنگی‌های لازم با سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری آزمون در آذرماه انجام شد.
با این وجود سازمان اداری استخدامی کشور بررسی تعداد یادشده را منوط به تعیین تکلیف تمامی کارکنان مشمول ایثارگری شامل مشمولان بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، بند «د» تبصره ۲۰ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۰ و قانون تمدید آن شامل مشمولان بند «و» تبصره ۲۰ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ منوط کرد، بنابراین موضوع بررسی دوباره وضع نیاز در دستور کار شرکت‌ها قرار گرفت و نیاز احصا شده شرکت‌ها یعنی تعداد پنج هزار و ۸۵ نفر همراه با وضعیت آماری و تحلیلی استخدام/ تبدیل‌وضعیت کارکنان ایثارگر طی نامه شماره ۳۵۲۶۲۵ به تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ از سوی معاون وزیر در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به سازمان اداری و استخدامی ارسال شد.
پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی و مدیریتی پرشمار، شورای صدور مجوز آزمون‌های استخدامی آن سازمان در تاریخ ۱۳ آذر ۱۴۰۱ با حضور نمایندگان وزارت نفت تشکیل جلسه داد و بعد از تأیید موضوع، در تاریخ ۱۲ دی‌ماه مجوز استخدام ۳ هزار و ۴۲۰ نفر ( صرفاً برای مشاغل اصلی تخصصی و بخشی از نیازهای پشتیبانی تخصصی) از طریق فراخوان عمومی و برگزاری آزمون استخدامی، ابلاغ شد.
وزارت نفت چه برنامه‌ای برای برگزاری آزمون استخدامی دارد؟
به‌دنبال ابلاغ مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور در تاریخ ۱۲ دی‌ماه، نشست‌های هماهنگی با سازمان سنجش آموزش کشور به سرعت برگزار و مستندات و اطلاعات مورد نیاز به‌طور مستمر به آن سازمان ارائه شد. تأکید وزارت نفت بر برگزاری آزمون در اسفندماه بود، با این حال با توجه به تاریخ صدور مجوز در دی ماه سال جاری، همچنین حجم فعالیت‌های سازمان یادشده برای برگزاری کنکور سراسری و قرنطینه‌ همکاران آن سازمان به‌دلیل برگزاری آزمون، متأسفانه طی فرآیند و برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت در اسفندماه ۱۴۰۱ امکانپذیر نیست. با توجه به اینکه فروردین سال آینده با ماه مبارک رمضان همزمان است،  روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ با هماهنگی و مکاتبه رسمی با سازمان سنجش آموزش کشور، به‌عنوان تاریخ نهایی آزمون استخدامی وزارت نفت در نظر گرفته شده ‌است.
بر اساس برنامه ارائه شده از سوی سازمان یادشده، بررسی رشته‌های امتحانی از سوی دفتر آزمون‌سازی و روان‌سنجی انجام خواهد شد. همچنین با همکاری دفاتر ارتباطات نوین و فناوری اطلاعات سازمان سنجش، مقدمات تغذیه اطلاعات در پورتال فراهم شده است. در حال حاضر اقدام‌های اجرایی پیرامون جزئیات داده‌ها در حال انجام است و گام‌های اجرایی تا برگزاری آزمون با همکاری همه شرکت‌های اصلی وزارت نفت برداشته خواهد شد که براین اساس در نیمه نخست اسفندماه امسال ثبت‌نام متقاضیان در سایت سازمان سنجش عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
مکاتبات، نشست‌ها و هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور برای اخذ تأییدیه منابع مالی مورد نیاز به‌منظور تأمین نیروی انسانی (حقوق و مزایا) برای سال آتی، با بنیاد شهید و امور ایثارگران، همچنین سازمان بهزیستی با توجه به الزام‌های قانونی مربوطه برای اختصاص سهمیه‌های ۲۵ درصد و ۵ درصد ایثارگران و ۳ درصد سهمیه برای جذب معلولان گرامی (برای مشاغل خاص معلول‌پذیر) در حال انجام است.
شایان ذکر است، آگهی و دفترچه راهنمای آزمون با همکاری مبادی ذیربط در همه واحدهای مربوطه خارج از صنعت نفت در حال نهایی شدن است که به‌زودی منتشر و اطلاع‌رسانی گسترده در این رابطه صورت خواهد گرفت.
علت انتخاب سازمان سنجش به‌عنوان برگزارکننده آزمون استخدامی وزارت نفت چیست؟
سازمان سنجش آموزش کشور، معتبرترین مرکز برگزاری آزمون‌های استخدامی و تحصیلی کشور است که افزون بر مقبولیت عمومی، از حیث اعتبار آزمون‌ها و سرند افراد قوی از ضعیف نیز از جایگاه ممتازی برخوردار است .
همه فرآیند ثبت‌نام، طراحی پرسش‌ها، پشتیبانی محل برگزاری آزمون در سراسر کشور، دریافت آزمون کتبی، بررسی و پردازش نمرات و اعلام نتایج آزمون و دعوت به مصاحبه‌ها از طریق آن سازمان انجام خواهد شد. ارزیابی‌های تکمیلی (مصاحبه‌های فنی تخصصی و …) از سوی شرکت‌های اصلی وزارت نفت انجام و پس از جمع‌بندی نهایی، نتایج در اختیار سازمان قرار می‌گیرد تا پس از پردازش نهایی اطلاعات آزمون کتبی و ارزیابی‌های تکمیلی، پذیرفته‌شدگان نهایی را تعیین و در این زمینه اطلاع‌رسانی کند.
به‌عنوان پرسش پایانی، بفرمایید آزمون استخدامی در چه مقاطع و رشته‌های تحصیلی برگزار خواهد شد؟
با توجه به مجوز صادر شده، آزمون استخدامی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های فنی و مهندسی مرتبط با نیاز صنعت نفت و تعداد محدودی در رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های حقوق، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی برگزار می‌شود که جزئیات آن در آگهی استخدام ذکر خواهد شد.