انصاری نیک در نشست افتتاحیه ارزیابی مدل تعالی سازمانی؛

خلق ارزش پایدار برای ذینفعان ماموریت اصلی پتروشیمی بندرامام است – شرکت پتروشیمی بندرامام

روز یکشنبه نهم بهمن ماه با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد پتروشیمی بندرامام و تیم ارزیابی ، نشست افتتاحیه ارزیابی مدل تعالی سازمانی برگزار شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی بندرامام ، در این نشست دکتر انصاری نیک ضمن عرض خیر مقدم به ارزیابان و حاضرین در جلسه ، اظهار داشت؛ در جهان امروز، مبحث توسعه اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی را به واسطه کار فرهنگی و باورسازی ایجاد شده و مبنای اصلی تفاوت و اختلاف سطح در بنگاه های بزرگ اقتصادی ، نهادها و سازمان ها که امروز شاهد آن هستیم ، اهتمام و تعهد به مقوله مدیریت کیفیت و تشویق نظامهای های کیفیتی و حمایت از آنها است.

وی افزود؛ این مبحث در کشور ما هم بصورت سالانه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی سالهاست که آغاز شده و هم اکنون در شرف

برگزاری نهمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی هستیم و این نشست هم به همین مناسبت در راستای توسعه ، سرآمدی  و تعالی کیفیت برگزار شده که بسیار برای پتروشیمی بندرامام حائز اهمیت می باشد و امیدواریم در این رقابت به سمت بهبود کیفیت و خلق ارزش های پایدار برای جامعه و ذینفعان سازمان حرکت کنیم.

انصاری نیک با اشاره به آغاز حرکات موثر در راستای ایجاد «بندرامام نوین» ، تشریح کرد؛ با توجه به اینکه پتروشیمی بندرامام در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس خود می باشد ، ضروری است که ما با این قدمت سازمان ، طرحی نو براندازیم که در همین رابطه برنامه جامع توسعه ای با چشم اندازهای ۵ و ۱۰ ساله در حال مطالعه و تدوین است و بخش هایی از آن به تایید هیات مدیره سازمان رسیده است.

مدیرعامل پتروشیمی بندرامام با تشریح بخش های مختلفی از برنامه جامع توسعه ، بیان داشت؛ بخشی از این برنامه ها در ادامه ماموریت های قبلی شرکت بوده و بخشی دیگر با توجه به تغییر شرایط و وجود چالش های جدید تفاوت کرده ، به طوری که در حال حاضر چالش اصلی ، مبحث تکمیل زنجیره ارزش و تقویت منابع خوراک می باشد که برای آن ها برنامه ریزی هایی در سطح کلان صورت گرفته است.

ایشان با تاکید بر ضرورت ارتقای سیستم کنترل و پایش نتایج ، تصریح کرد؛ در حوزه کنترل عملکرد و پایش نتایج اقدامات ، حرکت های بسیار مهمی در پتروشیمی بندرامام در چند ماه گذشته صورت گرفت که از مهم‌ترین آنها ، تزریق رویکردی جدید و نگرش مسئولانه در اداره برنامه ریزی بوده و در امتداد آن اقدام موثری در بخش های مالی و بودجه ای صورت گرفت و همچنان در حال پایه گذاری روش های جدید تر در این مدیریت ها می باشیم.

انصاری نیک در ادامه ، تحول ساختار سازمانی را در پتروشیمی بندرامام امری ضروری دانست و از آغاز بازنگری آن خبر داد و همچنین در همین رابطه بخشی از اقدامات صورت گرفته مانند تاسیس اداره هماهنگی و تامین خوراک با توجه به چالش های عملکردی تولیدی بندرامام را تشریح کرد.

مدیرعامل پتر‌شیمی بندرامام اهتمام در حوزه نوآوری را رویکرد اصلی مدیریت پتروشیمی بندرامام عنوان کرد و افزود؛ از ابتدا موضوع نوآوری مقوله بسیار مهمی برای ما بوده و در راستای اجرای سیاست های نوآورانه ، اقدام به برگزاری همایش توسعه روابط با شرکت های دانش بنیان نمودیم که در تاریخ بندرامام و حتی در سطح صنعت پتروشیمی برای اولین بار اجرایی گردید.

وی افزود؛ همایش دانش بنیان با هدف ایجاد نوآوری در حل مسائل فنی و تولیدی بندرامام با رویکرد توسعه ارتباط مؤثربین منابع و عملیات مجتمع در جهت خلق ارزش برگزار شد که با توجه به اکوسیستم های محیطی و محدودیت های تحریمی ، نتایج بسیار خوب و رفع محدودیت هایی را به ارمغان آورد.

سپهدار انصاری نیک ، تحول در فرهنگ سازمانی را لازمه ارتقای سطح مشتری مداری برشمرد و اظهار داشت؛ مشتری مداری مبحثی است که از دل تغییر فرهنگ سازمانی بوجود می آید زیرا که سازمان ، کارکنان و ذینفعان به صورت متقابل مشتری یکدیگر محسوب می شود و در همین راستا  می بایست به سمت تغییر در باورها در حوزه مشتری مداری گام برداریم .

ایشان یادآور شد  ؛ به منظور تغییر رویکرد در حوزه مشتری مداری در اولین اقدام جهت پاسخگویی بهتر و تسهیل گردش امور ، دفتر PMO  را تاسیس نمودیم و در امتداد همین سیاست جلسات متعددی با بخش های کمیسیون معاملات ، پیمان ها و حقوقی و دستگاه نظارت مجتمع برگزار شد تا یکی از چالش های اصلی پیمانکاران و تامین کنندگان که عدم اطلاع رسانی به موقع در مراودات کاری بود و خسارت های زیادی را به سازمان وارد می کرد ، برطرف ساختیم و علاوه بر شفافیت بیشتر ، تامین کنندگان در کمترین زمان ممکن پاسخ مناسب به درخواست خود را اخذ نمایند.

مدیرعامل پتروشیمی بندرامام در پایان اقدامات در حوزه فرهنگ سازمانی را تشریح کرد و گفت؛ در مقوله فرهنگ سازمانی اقدامات زیادی آغاز شده و در حوزه های آموزش ، تشویق ، انگیزش ، قراردادهای جبران خدمات ، سیستم نظام پرداخت ، طرح طبقه بندی مشاغل و مسائل کارگری برنامه های بسیاری شروع گردید و با توجه به اینکه حوزه فرهنگ سازمانی برنظام تعالی سازمانی بسیار اثر گذار است ، تا رسیدن به نقطه مطلوب کار بسیار ی لازم است که البته با اهتمام و تعهدی که در مدیران ارشد و منابع انسانی ایجاد شده ، امیدواریم در راستای بهبود فرهنگ سازمانی و استقرار مدل تعالی کیفیت به نحو ارزشمند و متعالی این فرهنگ را ایجاد کنیم.