«علی‌عسکری» در گفتگوی ویژه خبری چه گفت؟

۵ پروژه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس آماده افتتاح/ کار اجرایی ۷ پارک پایین دستی به زودی آغاز می‌شود

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در گفت‌وگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه «هلدینگ خلیج فارس علی‌غم همه تحریم‌ها و موانع از سوی دشمنان، به شدت پرنفس و پر قدرت پیش می‌رود»، از آماده شدن 5 پروژه مهم این گروه بزرگ پتروشیمی برای افتتاح تا پایان سال از جمله ابرپروژه پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس (یادآوران) خبر داد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، دکتر علی عسکری در ابتدای این گفت‌وگو، با تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر و همچنین میلاد حضرت امیرالمومنین (ع) و اعیاد ماه رجب، صنعت پتروشیمی را از نمادهای پیشرفت کشور در ایران بعد از انقلاب اسلامی عنوان کرد.

 

جزئیاتی از برنامه راهبردی هلدینگ خلیج فارس

وی از تدوین برنامه راهبردی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس خبر داد و گفت: بر اساس این برنامه به زودی هلدینگ خلیج فارس به تولید ۲۳ میلیون تن محصول می‌رسد و هر سال با افتتاح پروژه‌های تعریف شده تولیدش افزایش پیدا می‌کند به صورتی که انشالله در سال ۱۴۰۶ و پایان این برنامه راهبردی پنج ساله به ۵۷ میلیون تن محصول و ۳۱ میلیارد دلار درآمد ارزی در سال ۱۴۰۶ خواهیم رسید.

آماده افتتاح هویزه خلیج فارس با حضور رئیس‌جمهور هستیم

علی عسکری دربخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سهم ۳۷ درصدی هلدینگ خلیج فارس از صنعت پتروشیمی کشور، اظهار داشت: بیش از ۱۵ میلیارد دلار پروژه در هلدینگ تعریف کردیم که شبانه‌روز این پروژه‌ها در حال فعالیت و پیشرفت هستند.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس تصریح کرد: ۲۸ پروژه در هلدینگ خلیج فارس تعریف شده و این خبر خوش را بدهم که پنج پروژه تا پایان امسال قابلیت راه اندازی دارند، بزرگ‌ترین پروژه پساب‌های صنعتی کشور در بندر امام و پروژه بزرگ پارازایلین بوعلی سینا، مگاپروژه هویزه خلیج فارس که در نتیجه آن گازهای فلر غرب کارون به ثروت تبدیل می‌شود و آماده هستیم که انشالله با قبول دعوت از سوی رئیس‌جمهور محترم، اواسط اسفند ماه آن را افتتاح کنیم وهمچنین پروژه بزرگ الفین گچساران و آمونیاک هنگام که در چرخه کاری جهادی و انقلابی است و به زودی افتتاح می‌شود.
وی همچنین از راه‌اندازی هشت پروژه دیگر این گروه بزرگ پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

عملیات احداث هفت پارک پایین دستی به زودی آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، افزود: ما برای توسعه صنایع پایین دستی مطالعات تاریخی متعددی از تجارت و نیازها در ایران و سطح جهانی انجام دادیم، ۹۰ طرح اولویت دار شناسایی شد وبرای ۶۰ طرح مطالعه امکان سنجی انجام شد و در این مرحله با نظر دکتر مخبر معاون اول محترم رئیس جمهور در نوار ساحلی جنوب کشور در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس ۱۳ پارک پتروشیمیایی پایین دستی احداث خواهیم کرد.
علی عسکری ادامه داد: از این تعداد عملیات اجرایی احداث هفت پارک در چابهار، جاسک، سیری، پارسیان، نای بند و دو نقطه در استان بوشهر به زودی شروع می‌شود.
وی تصریح کرد: ورود ما به توسعه صنایع پایین دستی یک کار انقلابی است و نتیجه توسعه این صنعت در کشور درآمد صد میلیارد دلاری می‌تواند باشد.

فروش بیش از ۵۰ هزار میلیارد دلار محصول در بورس کالا

در ادامه این گفت‌وگوی خبری، علی عسکری در پاسخ به این سئوال که مخاطب و جامعه هدف، این گروه بزرگ پتروشیمی کیست؟، گفت: هلدینگ خلیج فارس یک ابتکار عملی و الگویی برای خصوصی‌شدن شرکت‌های دولتی طبق اصل ۴۴ بود و نتیجه آن این شد که امروز این هلدینگ یک شرکت خصوصی بزرگ و سودآور است که میلیون‌ها نفر صاحب سهام آن هستند.
وی تاکید کرد: عمده سهام پتروشیمی خلیج فارس متعلق به توده‌های مردم است و بیش از ۴۰ میلیون نفر صاحب سهام آن از طریق سهام عدالت و صندوق‌های بازنشستگی هستند.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در خصوص دستاوردهای این گروه در ارتقا ارزش سهام گروه در بازار سرمایه، اظهار داشت: پیشران حفظ ارزش سهام گروه، فعالیت با بهره‌وری بالا و هوشمندانه تمام پلنت‌های ماست. اگر این مجتمع‌ها به خوبی کار نکنند و سودآور نباشد طبیعتاً رشدی در بورس رخ نمی‌دهد.
علی عسکری افزود: امروز هزاران کارخانه و کارگاه در صنایع مختلف از محصولات هلدینگ خلیج فارس تغذیه می‌شود، بخش اعظم صنعت نساجی و بسته‌بندی در کشور ما مواد اولیه‌اش از طریق هلدینگ خلیج فارس تأمین می‌شود و صنایع متعدد دیگر، به گونه‌ای که از ابتدای سال تاکنون ما توانستیم از طریق بورس کالا بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان محصول به متقاضیان بفروشیم.

صادرات خلیج فارس از ۶ میلیارد دلار عبور کرد

وی همچنین تصریح کرد: ما علاوه بر فروش داخل صادرات قابل توجهی هم داریم، در سال گذشته هلدینگ حدود پنج میلیارد دلار صادرات داشته و امسال در فاصله یک ماه و نیم مانده به پایان سال علی‌رغم تمام تحریم‌ها و خباثت‌های دشمنان، صادرات هلدینگ از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرده که دستاورد مهمی است.
علی‌عسکری درباره سایر دستاوردهای مهم گروه در حوزه تولید و مالی نیز اظهار داشت: همانطور که در مجمع عمومی عادی سالیانه اعلام شد، رشد تولید هلدینگ خلیج فارس بیش از دو میلیون تن بوده، سود شرکت مادر در ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ برابر ۳۹ هزار میلیارد تومان بوده که در ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ به ۵۶ هزار میلیارد تومان رسیده، سود تلفیقی هلدینگ در سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۰ حدود ۶۷ همت بوده که در سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۱ به ۹۵ همت سود خالص ارتقا یافنه، یعنی ۲۷ هزار میلیارد تومان ارتقا که همه اینها در بازار سرمایه تأثیر خود را گذاشت.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس یادآور شد: در نتیجه این دستاوردها بازده هلدینگ در بازار سرمایه در این یکسال بیش از ۶۲ درصد بوده که بسیار بیشتر از بازده شاخص کل بورس بوده، در این مدت ارزش بازار شرکت اصلی از ۲۹۰ هزار میلیارد تومان به به ۴۵۵ هزار میلیارد رسیده و ارزش بازار کل گروه از ۷۳۱ هزار میلیارد به هزار هزار میلیارد تومان رسید که در بازار سرمایه یک افتخار تاریخی است و نکته دیگر فاصله قابل توجه ما با رتبه دوم است که نشان می‌دهد هلدینگ خلیج فارس جهادی و انقلابی و به شدت پرنفس و پر قدرت علیر‌غم همه تحریم‌ها و مشکلات پیش می‌رود.

برای آینده کشور نیاز به توسعه صنایع پایین دستی داریم

او با بیان اینکه در ابتدای انقلاب تنها یک طرح بزرگ پتروشیمی در کشور به نام بندر امام وجود داشت که در مقابل عظمت ملت ایران و ظرفیت‌های صنعت نفت و گاز در ایران ناچیز بود، اظهار داشت: مردان بزرگی بعد از جنگ تحمیلی تلاش کردند تا دو قطب بزرگ صنعت پتروشیمی در ماهشهر و عسلویه با بیش از ۴۴ طرح بزرگ بنیان گذاشته شد و در این صنعت مدام در حال رشد هستیم.
علی عسکری ادامه داد: ما در حوزه بالادستی پتروشیمی در این سال‌ها تلاش‌های فراوانی کردیم و دستاوردهای خوبی داشتیم اما بیشتر طرح‌ها متمرکز بر پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پی وی سی بوده، در حالی که برای آینده کشور ما نیاز به توسعه صنایع پایین دستی داریم.

توسعه صنعت پایین دست بدون مشارکت شرکت‌های دانش بنیان شدنی نیست
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در خصوص برنامه‌های این هلدینگ برای توسعه صنایع پایین دستی نیز گفت: از همه دست‌اندرکاران و مسئولانی که صنعت پتروشیمی را تا اینجا رساندند تشکر می‌کنیم اما اگر حساب و کتاب کنیم، می‌بینیم که تمرکز صنعت پتروشیمی بر بالادستی نوعی خام فروشی است، چرا که هر تن گاز صادراتی حدود ۵۸۰ دلار است و محصول متانول ما حدود ۳۰۰ دلار، این درحالی است که محصول LNG حدود هزار دلار در هر تن ارزش دارد و این مثال نشان می‌دهد که در حوزه پایین دست باید ورود جدی کرد.
وی تاکید کرد: ما باید با کمک شرکت‌های دانش بنیان نهضت جدیدی را آغاز کنیم و آن توسعه صنایع پایین دست و فرآوری مجدد محصولات تولید شده در بالادست برای ارزش افزوده بیشتر، سودآوری بیشتر و اشتغال بیشتر است.
علی عسکری، برگزاری نخستین رویداد پتروفن در آذر ماه از سوی این شرکت برای طرح مشکلات و مسائل شرکت‌های دانش بنیان و گفت‌وگوهای رودرو با مدیران گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس را از گام‌های عملی این گروه برای استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه «توسعه صنایع پایین دستی بدون مشارکت شرکت‌های دانش بنیان شدنی نیست»، گفت: نامگذاری هوشمندانه امسال به نام «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب، حرکت ما را به صنایع پایین دست، شتابان‌تر کرد.

چهارمین رویداد ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، ۲۴ بهمن

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس همچنین از برگزاری چهارمین رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در ۲۴ بهمن امسال در جزیره کیش خبر داد و خاطر نشان کرد: در این رویداد شرکت‌های دانش بنیان با توانمندی خود خودنمایی خواهند کرد و انشالله زمینه‌ساز یک اقدام انقلابی و تهاجمی برای پیشرفت کشور خواهند شد و از اینجا همه مسئولان و متخصصان صنعت و کشور برای بازدید از این نمایشگاه دعوت می‌کنم.