مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد؛

بهره برداری از ۳ طرح شرکت ملی نفت به ارزش ۳ میلیارد دلار/روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در سفر رئیس جمهور به استان خوزستان حدود سه میلیارد دلار طرح مربوط به شرکت ملی نفت ایران به بهره برداری رسید و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ محسن خجسته مهر با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: ۸۰ درصد گازهای مشعل در استان خوزستان و برخی از شهرستان‌های همجوار این استان، گاز جمع آوری شده است و با احتساب جمع آوری گازها از طریق اجرای این سه طرحی که با سفر رئیس جمهور به استان خوزستان به بهره برداری رسید می‌توان گفت ۸۰ میلیون متر مکعب در روز یعنی معادل سه فاز پارس جنوبی تا الان گاز جمع آوری شده است.

وی افزود: به منظور صیانت از ذخایر گازی کشور وجلوگیری از هدررفت آن و تولید ثروت برای کشور و همچنین جبران بخشی از ناترازی گاز، باید گاز را جمع آوری کنیم و به مصارف طرح‌های راهبردی از جمله تامین خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی داشته باشیم.

محسن خجسته مهر اضافه کرد: مصارف مختلفی مربوط به مصرف گاز وجود دارد که مهم‌ترین آن بخش خانگی و تجاری محسوب می‌شود و در بخش صنعتی و نیروگاهی و همچنین تزریق به میادین نفتی هم سایر مصارف استراتژیک در کشورمان است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید گاز روزانه حدود ۱ میلیارد متر مکعب است و متاسفانه با گذر زمان سالیانه حدود ۱۰ درصد به مصرف گاز اضافه می‌شود.

وی گفت: مصرف گاز در کشور ما سرسام آور است و نتوانستیم مصرف را مدیریت کنیم، هر مقدار گاز جدید که به ظرفیت قبلی ما اضافه می‌شود باید تلاش کنیم یا به مصارف صنعتی مثل تامین خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی یا نیروگاهی برسد یا جهت صادرات گاز اختصاص دهیم که مصداق بارز تولید ثروت برای کشورمان است.

خجسته مهر افزود: امسال سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده و اهتمام وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران عملیاتی کردن و اجرایی کردن دستورات ریاست جمهور و تاکیدات وزیر نفت است.

وی تاکید کرد: همه این طرح‌ها مستقیماً مرتبط با رشد تولید هستند که سه طرح آن مربوط به جمع آوری گازهای همراه است وجزو طرح‌های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران محسوب می‌شود که ۲۵ میلیون متر مکعب روزانه به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌کند.