امضای ۱۷۰ قرارداد، تفاهم‌ و توافق‌نامه در بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت تهران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای ۵۰ قرارداد و ۱۲۰ تفاهم‌نامه و توافقنامه در حاشیه روز پایانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خبر داد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ محسن خجسته‌مهر در آیین امضای موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت نفت که صبح امروز (۳۰ اردیبهشت‌ماه)، در حاشیه آخرین روز از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، با بیان اینکه مسائل مهم و چالش‌برانگیز صنعت نفت به‌ویژه در بالادست را به مسائل فناورانه تبدیل می‌کنیم، گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری گام‌های شایانی برای دانش‌بنیان کردن تولید بر می‌دارد.

 

وی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه مبنی بر «صنعت نفت، تولید دانش‌بنیان و مصرف بهینه» افزود: به‌ویژه سال گذشته جلسات خوبی در زمینه خط‌مشی‌ها و همکاری‌های مستقیم با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری داشتیم. موضوع این نشست‌ها در مجموعه وزارت نفت حل مسائل و چالش‌های بالادستی مربوط به میدان‌های نفت و گاز بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: امروز در این رویداد یکی از گام‌های اساسی را برمی‌داریم. باید گفت این تنها یک توافقنامه نیست، بلکه به منزله یک قرارداد است، بدان معنا که بررسی فنی و مطالعاتی را پشت سر گذاشتیم و به مرحله اجرا رسیدیم.

رونمایی از تجهیز RSS و ارائه خدمت از سوی سازنده

خجسته‌مهر به امضای توافقنامه برای ساخت تجهیز RSS یا حفاری جهت‌دار اشاره و بیان کرد: بخشی از میدان‌های نفتی ما دارای لایه نازک هیدروکربوری هستند. برای برداشت حداکثری از این ساختارها انجام حفاری‌های جهت‌دار نیاز است و گاه ابزاری می‌طلبد تا در لایه نازک بتوانیم به نتیجه برسیم و در واقع تهدیدی برای فعالیت‌های توسعه‌ای ما بود که این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم.

وی افزود: یکی از این ابزارها RSS یا همان حفاری جهت‌دار است و ساخت این تجهیز مهم را از طریق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌کنیم و نوعی قراردادی تازه را برای ساخت این تجهیز توافق کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران این نوع قرارداد را تشریح کرد و گفت: شرکت طرف قرارداد چند دستگاه از این تجهیز را می‌سازد و ما ۱۰، ۱۵ سال تضمین می‌دهیم قطعات این تجهیز را از سازنده تأمین کنیم. در واقع سازنده خود قطعه را می‌سازد و در صنعت استفاده می‌کند و ما خدمت را از سازنده می‌خریم. این کار رونق را برای شرکت‌های سازنده به ارمغان می‌آورد و سازنده با خیال راحت تجهیز را تولید می‌کند و از طرفی با ارائه خدمت، افزون بر تداوم عملیات، اشتغال برای نیروهای شرکت سازنده فراهم می‌شود و از طرفی تأمین مالی پروژه محقق می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه رشد تولید تنها افزایش تولید نفت و گاز نیست، گفت: توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخت و تجهیز فناورانه و ساخت داخل نیز رشد تولید به شمار می‌آیند، هرچه ساخت داخل رونق یابد و هرچه استفاده حداکثری از شرکت‌ها داشته باشیم، مستقیم رشد تولید می‌دانیم.

وی رشد تولید را عامل مهار تورم دانست و افزود: همه می‌دانید رشد تولید با مهار تورم نسبت دارد.

امضای ۱۷۰ قرارداد، تفاهم و توافق‌نامه در نمایشگاه بیست‌وهفتم

معاون وزیر نفت ضمن ابراز خرسندی از امضای ۱۷۰ قرارداد، تفاهم‌نامه و توافقنامه و ساخت محصولات بار اول و دانش‌بنیان در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران گفت: از این تعداد ۵۰ مورد قرارداد بوده که نهایی شده‌اند و اجرا می‌شوند که سه مورد آن مستقیم با شرکت ملی نفت ایران امضا شده است.

خجسته‌مهر با بیان اینکه حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه چهار برابر شده است، افزود: این به‌معنای آن است که شرکت‌های خارجی خود را همتراز شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌دانند.

وی رضایت خود از حضور دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه بیست‌وهفتم را ابراز کرد و گفت: با افتخار امسال جانمایی و غرفه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به‌عهده شرکت ملی نفت ایران بود که این حداقل حمایت ما از این شرکت‌ها و مؤسسه‌ها به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پایان اظهار کرد: امیدوارم با پایان یافتن این نمایشگاه شاهد قطعی شدن این قراردادها باشیم و سال آینده در نمایشگاه محصولات تولیدی این شرکت‌ها را رونمایی کنیم و این مهم‌ترین دستاورد خواهد بود.