بررسی سهم‌های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی سهام پتروشیمی ها در نخستین هفته مهر 1402نشان می دهد که در این هفته سهام پتروشیمی فارابی (شفارا) بعد از مدتها با افزایش قیمت ارزشمند 11.6 درصد در صدر جدول پربازده ها قرار گرفت.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ نگاهی دقیق‌تر به معاملات چهار روز کاری اولین هفته پاییز (۱ – ۵ مهرماه) بازار سرمایه نشان می‌دهد بورس در این هفته، روزانه به طور میانگین هفت میلیارد و ۲۵۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملات چهار هزار و ۱۵۱ میلیارد تومانی را رقم زد. همچنین برآیند معاملات این هفته بازار تنها خروج هزار و ۴۶ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه بود.

بررسی سهام پتروشیمی نشان می دهد این هفته از میان ۳۳ سهم این گروه ۲۵ سهم کاهش قیمت داشتند و ۸ سهم نیز افرایش قیمت داشتند. اما کاهش قیمت این سهم ها عموما کمتر از ۳ درصد بود که نشان دهنده پرهیز از خرید و فروش و کم رونقی بازار است.

بیشترین سود

از میان ۸ سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشتند،۳ سهم سودی کمتر از ۵ درصد داشتند، ۴ سهم سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد را ثبت کردند و تنها یک سهم سود بالاتر از ۱۰ درصد داشت. اتفاق مهم این هفته توقف افزایش قیمت پتروشیمی نیمه کاره گلستان (شستان) و تشکیل صف فروش برای آن بود. در عوض سهام پتروشیمی فارابی (شفارا)  بعد از مدتها با افزایش قیمت ارزشمند ۱۱.۶ درصد در صدر جدول پربازده ها قرار گرفت.

پنج سهم با بیشترین بازدهی مثبت در این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شفارا

۱۱.۶

۶۵۴۰

۷۳۰۰

شپترو

۷.۱

۲۰۷۰

۲۲۱۶

ممسنی

۶.۱

۱۵۹۵۰

۱۶۹۲۰

وپترو

۵.۱

۲۷۴۲۰

۲۸۸۱۰

شصفها

۵

۱۹۳۲۵۰

۲۰۳۰۰۰

صف خرید

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۵ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که ۲۱ سهم از این میان زیانی کمتر از ۳ درصد داشتند. پرزیان ترین سهم این هفته متعلق به پتروشیمی نیمه کاره کازرون (کازرو) بود که با ۴ درصد زیان هفتگی در صدر جدول زیانده ها قرار گرفت.

پنج سهم با بیشترین کاهش قیمت این هفته به ترتیب عبارت است از:

 

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

کازرو

۴

۱۸۱۱۰

۱۷۳۸۰

شگویا

۳.۸

۱۵۰۴۰

۱۴۴۷۰

دهدشت

۳.۲

۱۷۷۱۰

۱۷۱۲۰

زاگرس

۳

۱۳۵۹۵۰

۱۳۱۹۰۰

شاروم

۲.۸

۳۹۶۵۰

۳۸۸۵۰

 

چشم انداز هفته آینده

وضعیت بازارهای موازی در این هفته ها به گونه ای است که می توان امیدوار بود که سرمایه های خرد مردم به این بازار وارد شود و رونقی مجدد در این بازار شکل بگیرد ،لذا مهمترین احتمال برای این بازار ادامه همین روند سکون، البته با درصدی از افزایش قیمت بیشتر است.