اردیبهشت پرکار پتروشیمی؛ از IPF تا نمایشگاه نفت

مهمترین رویدادهای اردیبهشت صنعت پتروشیمی ایران، برگزاری چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) و حضور در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران بود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ روند آغاز چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با برگزاری نشست خبری مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در روز چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲ کلید خورد.

چهاردهمین دوره این همایش، روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت در مرکز همایش های صداوسیما با حضور صاحبنظران، فعالان  از ۱۵ کشور جهان همچون برزیل، چین، روسیه و برخی کشورهای اروپایی در قالب نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و در هشت محور برگزار شد.

از مهمترین موضوعات همایش IPF که توسط شخص مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت راهبری می شد، رونمایی از «سند زنجیره ارزش» در صنعت پتروشیمی بود.

«خوراک، محصولات و زنجیره تأمین»، «راه‌حل‌ها و فناوری‌های پیشرفته بهینه‌سازی»، «یکپارچه‌سازی و هماهنگی میان واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه»، «روند تولید و بازار»، «بازار متانول و کاربردهای آن»، «بحران جهانی انرژی و آینده صنعت پتروشیمی»، «فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی» و «بهینه‌سازی انرژی و تولید بدون آلایندگی» محورهای این همایش بودند تا چهاردهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران (IPF) را به محلی معتبر برای ارائه و تبادل آخرین دستاوردهای صنعت پتروشیمی در ابعاد مختلف تبدیل کنند.

در این همایش باشکوه، روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: مدیران صنعت پتروشیمی را دانش‌بنیان‌ترین مدیران کشور می‌دانم.

عبدالحسین بیات رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت از سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری این صندوق در پروژه های حوزه تکمیل زنجیره ارزش خبر داد و عبدالعلی علی عسکری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از سود خالص ۹۵ هزار میلیارد تومانی این هلدینگ در سال ۱۴۰۱ و چشم انداز سود خالص ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی آن خبر داد.

حسن عباس زاده مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم با تاکید بر بازنگری برنامه های هشتم طرح توسعه کشور در بخش پتروشیمی افزود: با توجه به این که ایران در بخش آمونیاک، اتیلن و متانول در دنیا حرفی برای گفتن دارد، بنابراین این بخش ها فرصت های بسیار خوبی برای توسعه بخش متانول ایجاد می کند.

رضا نکویی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تعریف ۱۹ طرح جدید زنجیره متانول با حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۹ میلیارد دلار خبر داد و بیژن چگنی مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: بخشی از چالش‌های صنعت پتروشیمی با بومی‌سازی‌ها جبران می‌شود، اما برای رقابت در بازار جهانی باید از فناوری‌های روز دنیا استفاده کنیم.

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم که در واقع نقش میزبان را بر عهده داشت با یادآوری درخشش صنعت پتروشیمی در ارزآوری برای کشور، یکی از برنامه های مهم صنعت پتروشیمی را کاهش فاصله ظرفیت نصب‌شده و تولید واقعی اعلام کرد.

روز هشتم اردیبهشت با حضور رئیس جمهوری، فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ پالایش گاز شهدای هویزه با ظرفیت فرآورش روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت حاصل از تولید نفت‌خام از میدان‌های غرب کارون افتتاح شد.

هدف از احداث این طرح صیانت از محیط زیست با جلوگیری از سوزاندن گازهای حاصل از فرآورش نفت و تبدیل آن به محصولات ارزشمند و خلق ثروت است.

 همچنین پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ و ۱۰۰۰ هم که از جمله پروژه‌های طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون است به‌صورت ویدیوکنفرانس در سفر سیدابراهیم رئیسی به خوزستان افتتاح شد.

همچنین روز دهم اردیبهشت، تفاهم‌نامه احداث ۲ واحد پتروشیمی به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان با حضور رئیس‌جمهوری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با پتروشیمی غدیر و پتروشیمی مارون امضا شد.

روز هفدهم اردیبهشت، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای فعالان عرصه پتروشیمی را در دوران تحریم، دستاوردهای قابل توجهی برشمرد.

نوزدهم اردیبهشت، تفاهم‌نامه احداث کارخانه تولید فرمات سدیم بین یک شرکت چینی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی همسو با جذب سرمایه‌ خارجی در این منطقه امضا شد.

چند روز بعد، بیدبلند خلیج فارس در سومین همایش صندوق توسعه ملی با محوریت حکمرانی نوین که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، چهره‌های ملی و فعالان شاخص صنعتی و اقتصادی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، به‌عنوان برترین ابرپروژه موفق ملی قدردانی شد.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، دیگر آوردگاه صنعت پتروشیمی در اردیبهشت ۱۴۰۲ بود که در آن علاوه بر برگزاری نشست های تخصصی در حوزه پتروشیمی، شاهد معرفی فرصت های سرمایه گذاری در پتروشیمی و امضای دهها تفاهمنامه و قرارداد توسط شرکت های مختلف فعال در صنعت پتروشیمی بودیم.

در آخرین روز این نمایشگاه نیز مرتضی شاهمیرزایی که همواره پاسخگویی به خبرنگاران را اصل قرار می دهد، در یک نشست خبری شرکت کرد و ضمن پاسخگویی به پرسش های خبرنگاران، امضای ۹ قرارداد و ۹ تفاهمنامه همکاری با شرکت های داخلی را نشانه تلاش برای خودکفایی این صنعت دانست و از  افزوده شدن ۱۲ مجتمع تازه پتروشیمی به واحدهای پتروشیمی کشور خبر داد.