التهاب در بازار پی وی سی فروکش کرد

حدادی نایب رئیس انجمن پلیمر و پلاستیک تهران گفت: به دنبال حل چالش های موجود در عرضه محصولات پتروشیمی؛ التهاب بازار پی وی سی فروکش کرده و صنایع پایین دستی نفس راحتی کشیدند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ تنش‌های سیاسی ایجاد شده در هفته های اخیر باعث ایجاد التهاباتی در بازار سکه و دلار شد. محصولات پتروشیمی ها نیز از این التهابات در امان نماند و قیمت پایه محصولات پلیمری پتروشیمی ها بالا رفت.

حدادی، نایب رئیس انجمن پلیمر و پلاستیک استان تهران در این‌باره می گوید: متاسفانه رقابت های شدیدی در معاملات بورس انجام گرفت و قیمت مواد پی وی سی گرید های اس ۶۵ از ۳۵۰۰۰ تومان سال گذشته تا ۵۱۰۰۰ تومان در هفته قبل افزایش یافت.

به گفته او، این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که بازار محصولات پلیمری به دلیل رکود ناشی از ساخت و ساز در کشور حسابی کساد بوده و این مساله شوک بسیار بزرگی به تولید کننده ها و صنایع پایین دستی وارد کرد.
حدادی با اشاره به انتخاب عنوان سال از سوی مقام معظم رهبری، می گوید : گرانی مواد اولیه پتروشیمی در نخستین ماه سال جهش تولید همانند پتک محکمی بر پیکره تولید وارد شد.

او ادامه داد: همین امر مدیران انجمن پلیمر و پلاستیک استان تهران را بر آن داشت تا جلسه ای با مدیران صنایع پایین دستی پتروشیمی داشته باشیم. در جلسه مدیران انجمن با آقای غلامی و سایر مدیران صنایع پایین دستی ۴ مساله اصلی مورد بحث قرار گرفت و نتایج بسیار خوبی حاصل شد.

حدادی گفت: در این زمینه مدیران صنایع پایین دستی قول دادند که زمان اورهال پتروشیمی ها با در نظر گرفتن موقعیت های بحرانی با برنامه ریزی و دقت بیشتری انجام شود؛ تا از التهاب بیشتر بازار در شرایط بحرانی جلوگیری گردد.

کاهش عرضه pvc ها از ۱۱ هزارتن در هفته به ۷ هزار تن باعث افزایش رقابت و رشد قیمت محصولات در این گریدها تا ۳۰ درصد شد

او همچنین یکی دیگر از دلایل بحران افزایش قیمت ها را کاهش عرضه pvc ها از ۱۱ هزارتن در هفته به ۷۰۰۰ تن اعلام کرد و افزود: این مساله باعث افزایش قیمت این گریدها تا ۳۰ درصد در اثر رقابت های ایجاد شده بود.

عرضه بیشتر شد، قیمت ها فروکش کرد

حدادی ادامه داد: در این زمینه آقای غلامی طبق قولی که به هیات مدیره انجمن پلیمر و پلاستیک استان تهران دادند با شجاعت تمام در تاریخ ۱۴۹۳/۰۲/۰۳ یعنی روز بعد از جلسه میزان عرضه پی وی سی ها را به میزان ۳۶۰۰ تن در هفته جاری افزایش دادند. این اقدام باعث کاهش رقابت ها و در نتیجه کاهش قیمت پی وی سی شد. جا دارد نهایت سپاس و امتنان را از این مدیر لایق داشته باشیم.

یکی دیگر از مصوبات جلسه کاهش ثبت سفارش شرکت ها را تا سقف ۲۰ درصد بود. این مصوبه که از سوم اردیبهشت اجرایی شده موجب کاهش رقابت گردیده و در کاهش قیمت نهایی گریدهای pvc موثر واقع شد

نایب رئیس انجمن پلیمر و پلاستیک استان تهران افزود: یکی دیگر از مصوبات جلسه کاهش ثبت سفارش شرکت ها را تا سقف ۲۰ درصد بود. این مصوبه که از سوم اردیبهشت اجرایی شده موجب کاهش رقابت گردیده و در کاهش قیمت نهایی گریدهای pvc موثر واقع شد.

او ادامه داد: فروش اعتباری محصولات پلیمری تصمیم بسیار خوبی است که باعث می شود خریداران بورسی راحت تر خرید خود را انجام دهند ولی در شرایط بحرانی متاسفانه این امر باعث افزایش رقابت ها می شود. مدیریت این امر با در نظر گرفتن التهاب بازار باعث جلوگیری از افزایش قیمت ها می شود که خوشبختانه در این مورد تیز با تلاش جناب آقای غلامی مدیر صنایع پایین دستی ابن امر به خوبی مدیریت شد.

نایب رئیس انجمن پلیمر و پلاستیک تهران اظهار داشت: در کل این هفته با این خبرهای خوش و کاهش التهاب بازار پی وی سی تولید کنندگان صنایع پایین دستی نفس راحتی کشیدند.

او همچنین ضمن ابراز امیدواری نسبت به کاهش بحران‌ها در هفته های آتی، از تمامی مدیران صنایع پایین دستی و همچنین هیات مدیره انجمن تقدیر و تشکر کرد و افزود: امیدوارم در سال جهش تولید مسئولان در برآورده شدن این شعار تلاش مضاعف به کار برده و از هر گونه سوء مدیریت دوری کنند تا کشور عزیزمان به سلامت از شرایط سخت کنونی عبور کند.