سرمایه‌گذاری‌های داخلی در حوزه‌های نفت و گاز ادامه می‌یابد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم بهبود شاخص‌های کلان از جمله رشد اقتصادی است، گفت: انعقاد قرارداد ۲۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی در حوزه‌های نفت و گاز انجام شده و ۱۰ میلیارد دلار دیگر نیز به‌زودی به نتیجه خواهد رسید.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از سازمان برنامه و بودجه، سیدمسعود میرکاظمی با بیان اینکه در هفت سال گذشته، ۲۷۰۰ همت مصارف کشور بوده، اما خروجی مؤثری برای مردم نداشته است، گفت: وقتی شاخص‌های کلان اقتصادی در چند سال گذشته را نگاه می‌کنیم، می‌بینم که حتی عقب‌رفت داشته‌ایم و اقتصاد کوچک‌تر شده و نرخ رشد سرمایه‌گذاری به منفی چهار و شش دهم درصد تنزل یافته و رشد اقتصادی چهار دهم درصد بوده است.

وی افزود: هنر این است که منابع خلق و کار انجام شود، اما هم‌اکنون همه متکی به منابع خزانه هستند. در حالی که آنقدر منابع در کشور هست که بتوانیم پروژه‌های بزرگ را خودمان انجام دهیم. در یک ماه گذشته در سازمان برنامه و بودجه کشور کارگروه‌ها و کنسرسیوم‌های مختلف تشکیل شده و برای توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان، ۷ میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم، همچنین برای احداث دو پروژه پتروپالایشگاه، ۱۹ میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا کردیم و در حال آماده‌سازی حدود ۱۰ میلیارد دلار دیگر پروژه هستیم، بنابراین لازم است برای خلق منابع از روش‌های مختلف، خلاقیت و ابتکار استفاده کرد، وگرنه با منابع کنونی دولتی، امکان حرکت جدید وجود ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در کشور، دارایی‌های ارزشمندی از جمله مردم و بخش خصوصی داریم که باید از طریق تشکیل کنسرسیوم و مشارکت در تأمین منابع پروژه‌ها، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را به‌صورت جدی موردتوجه قرار دهیم. پس لازم است برای هریک از این مؤلفه‌های مهم در استان‌ها برنامه وجود داشته باشد و بر اساس استعدادها و ظرفیت‌های منطقه، کار تعریف و به‌صورت منظم و جدی رصد شود و در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، همچنین نشست‌های مختلف دیگر، نتایج را از متولیان امر پیگیری کنید.

میرکاظمی اظهار کرد: هم‌اکنون میانگین عمر پروژه‌ها در کشور ۱۷ سال است که پیش‌بینی می‌شود با این روند تأمین منابع مالی به ۴۰ سال برسد، ما در تلاش هستیم محوریت بیشتری به استان‌ها داده شود و مطمئن هستیم که نظارت بر پروژه‌ها از سوی استان‌ها بهتر انجام خواهد شد و معتقدیم هرچه استان‌ها فعال‌تر باشند کار بهتر انجام خواهد شد.