اتحادیه اروپا در مورد سقف قیمت ۶۰ دلاری نفت روسیه توافق کرد

کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر سقف ۶۰ دلاری قیمت هر بشکه برای صادرات نفت خام روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، توافق کردند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ این توافق با هدف کاهش درآمدهای مسکو از صادرات نفت خام در طول جنگ با اوکراین انجام شده است.

پس از مذاکرات فشرده‌ای که تا آخرین لحظه بر سر اتخاذ این تصمیم جریان داشت، رئیس اتحادیه اروپا (این پست در حال حاضر در اختیار جمهوری چک است) در توییتی نوشت: نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا به‌تازگی به توافقی در مورد سقف قیمت نفت روسیه رسیده‌اند.

وی افزود: اتحادیه اروپا متحد می‌ماند و در کنار اوکراین می‌ایستد.

این تصمیم به چند روز مذاکرات سخت میان نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا پایان داد.

در حالی که لهستان، استونی و لیتوانی به دنبال قیمت پایین‌تری بودند، یونان، مالت و دولت یونانی‌نشین جزیره قبرس (که همگی از حمل و نقل نفت روسیه کسب درآمد می‌کنند) برای رسیدن به قیمت بالاتر فشار آورده بودند.

هدف از تعیین این سقف قیمت، ضربه زدن به درآمدهای مسکو حاصل از صادرات و فروش نفت خام، هم‌زمان با نزدیک شدن جنگ روسیه علیه اوکراین به سال ۲۰۲۳، دومین سال آن است.

علاوه بر این، این توافق تضمین می‌کند که سقف قیمت نفت روسیه حداقل ۵ درصد کمتر از قیمت بازار نفت خام تعیین شود و قرار است این قیمت هر ۲ ماه یک بار بازنگری شود.