لیبی و ایتالیا قرارداد گازی به ارزش ۸ میلیارد دلار امضا کردند

ملونی نخست وزیر ایتالیا که در مراسم امضای این قرارداد حضور داشت، گفت: این قرارداد تاریخی می‌تواند به اروپا در تامین منابع انرژی خود کمک کند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ شرکت ملی نفت لیبی (NOC) و شرکت نفت و گاز Eni ایتالیا روز شنبه یک قرارداد گازی به ارزش هشت میلیارد دلار امضا کردند که بزرگترین سرمایه گذاری در بخش انرژی لیبی در بیش از دو دهه گذشته محسوب می‌شود.

این توافق در جریان سفر جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا به طرابلس پایتخت لیبی در روز شنبه منعقد شد.

نخست وزیر ایتالیا در دیدار با مقامات دولت عبدالحمید دبیبه در مورد مسائل مختلفی از جمله انرژی و مهاجرت که مهم‌ترین مسائل ایتالیا و اتحادیه اروپا تلقی می‌شوند، گفتگو کرد.

دفتر مطبوعاتی نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد جورجیا ملونی به همراه آنتونیو تاجانی وزیر امور خارجه و متئو پیانتِدوسی وزیر کشور ایتالیا، وارد فرودگاه بین المللی میتیگا نزدیک طرابلس که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشت، شد.

ملونی با دبیبه، رئیس دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس دیدار کرد و همچنین قرار است با محمد یونس المنفی، رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی نیز دیدار کند.

ملونی در دیدار با دبیبه اظهارات خود را در سفر به الجزایر، تکرار کرد و گفت ایتالیا می‌خواهد موقعیت خود را در منطقه تقویت کند و به دنبال ایفای نقش «شکارچی (استثمارگر)» نیست؛ بلکه بیشتر خواهان کمک به کشورهای آفریقایی است تا این کشورها «رشد کنند و ثروتمندتر شوند».

در جریان این دیدار، کلودیو دسکالزی، مدیرعامل شرکت انی و فرحات بن قداره، رئیس شرکت ملی نفت لیبی قراردادی با موضوع بهره برداری از دو میدان گازی فراساحلی به ارزش هشت میلیارد دلار امضا کردند.

این توافق شامل توسعه دو میدان گازی در بلوک فراساحلی NC۴۱ در شمال لیبی می‌شود.

شرکت نفت انی ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد انتظار می‌رود استخراج گاز از این دو میدان در سال ۲۰۲۶ با حجم ۷۵۰ میلیون فوت مکعب در روز آغاز شود.

ملونی که در مراسم امضای این قرارداد حضور داشت، گفت: «این قرارداد تاریخی می‌تواند به اروپا در تامین منابع انرژی خود کمک کند.»

نخست وزیر ایتالیا افزود: «روشن است که لیبی یک شریک اقتصادی راهبردی برای ما است.»

محمد عون، وزیر نفت و گاز لیبی به نوبه خود در یک شبکه تلویزیونی محلی ضمن انتقاد از توافق مذکور، آن را «غیرقانونی» خواند و گفت شرکت ملی نفت لیبی در مورد این قرارداد با وزارت مربوطه مشورت نکرده است.

رئیس شرکت ملی نفت لیبی در کنفرانس مطبوعاتی در مورد انتقادهای وزیر نفت اظهار نظری نکرد و فقط گفت کسانی که این توافق را رد می‌کنند می‌توانند آن را در دادگاه به چالش بکشند.

شرکت نفتی انی ایتالیا که بیشترین حجم گاز طبیعی را برای بازار داخلی ایتالیا تولید می‌کند، به رغم مشکلات امنیتی در لیبی، به فعالیت هایش در این کشور همچنان ادامه می‌دهد.

سال گذشته، لیبی دو میلیارد و ۶۳۰ میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله گاز گرین استریم به ایتالیا صادر کرد. این حجم بسیار کمتر از سطوح سالانه هشت میلیارد متر مکعب صادراتی به ایتالیا قبل از بحران سال ۲۰۱۱ است.