بلندپروازی شرکت آرامکو؛ ۱۶۱ میلیارد دلار سود در یک سال

شرکت نفت سعودی آرامکو اعلام کرد که سود این شرکت در سال ۲۰۲۲ میلادی با افزایشی بالغ بر ۴۶،۵ درصد به بیش از ۱۶۱ میلیارد دلار رسیده است. آرمکو در سال پیش از آن نیز سود کلانی به دست آورده بود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ شرکت نفت سعودی آرامکو روز یکشنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) از افزایش چشمگیر سود این شرکت در سال گذشته میلادی خبر داد.
آرامکو اعلام کرد که میزان سود سالانه این شرکت در سال ۲۰۲۲ میلادی به میزان ۴۶،۵ درصد در مقایسه با سال پیش از آن افزایش یافته و به ۱۶۱،۱ میلیارد دلار رسیده است.
آرامکو که غولی در میان کمپانی‌های نفتی محسوب می‌شود، در سال ۲۰۲۱ نیز به سودی بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار دست یافته بود.
بیشتر بخوانید: شرکت سعودی آرامکو و کسب ۴۲ میلیارد دلار سود در ۳ ماه
افزایش بهای نفت خام و میزان فروش و همچنین افزایش سودهای جانبی، از جمله در ارتباط با پالایش و تولید محصولات شیمیایی دلایل اصلی این جهش درخور توجه محسوب می‌شود.
شرکت آرامکو همچنین اعلام کرد که سود نقدی به ارزش نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار را بین سهامداران خود تقسیم کرده است. این بیشترین میزان سود آرامکو از زمان ثبت رسمی آن در بازار بورس و سهام در سال ۲۰۱۹ میلادی است.
امین الناصر، رئیس و مدیرکل اجرای شرکت آرامکو سال ۲۰۲۲ را “سالی متمایز در تاریخ شرکت از لحاظ مالی و تولیدی” توصیف کرد.
او چندی پیش نیز ابراز خوشبینی کرده بود که تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ همچنان روندی صعودی طی کند.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
بحران انرژی که در پی بروز جنگ روسیه در اوکراین بالا گرفته، در بلندپروازی آرامکو نقشی مؤثر داشته است.
شرکت‌های اکسون موبیل، شل، توتال و شورون که از “غول‌های” عرضه نفت محسوب می‌شوند نیز در سال گذشته میلادی توانستند فروش و سود خود را به میزان درخور توجهی بالا ببرند.
آرامکو که شرکتی نیمه‌دولتی است و بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت در جهان محسوب می‌شود، در بهار گذشته موفق شد از لحاظ ارزش گوی سبقت را از کمپانی اپل برباید.