سینوپک در قزاقستان پتروشیمی می‌‍‌سازد

شرکت سینوپک چین یک مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 275 هزار تن اتیلن و دو واحد پلی‌اتیلن با ظرفیت تولید سالانه 625 هزار تن در قزاقستان می سازد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل ازرویترز، شرکت سینوپک چین اعلام کرد که برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی با خوراک گاز و با همکاری شرکت دولتی نفت و گاز قزاقستان (کازمونای‌گاز) در منطقه آتیراو قزاقستان موافقت کرده است و تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۴ میلادی گرفته می‌شود.

توافقنامه ساخت این مجتمع پتروشیمی در حاشیه دیدار و مذاکرات شی جین پینگ، رئیس جمهور چین با سران کشورهای آسیای مرکزی و پنج جمهوری تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق درباره تقویت همکاری‌های اقتصادی از جمله انرژی در شیان واقع در استان شانشی چین، امضا شد. .

سینوپک اعلام کرد که دو طرف موافقت کردند که یک مجتمع پتروشیمی با خوارک اتان فرآوری شده از میدان‌های گازی قزاقستان و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۷۵ هزار تن اتیلن بسازند.

این گزارش می‌افزاید، سینوپک و کازمونای‌گاز با ساخت دو واحد پلی‌اتیلن با ظرفیت تولید سالانه ۶۲۵ هزار تن نیز موافقت کردند.

رئیس‌جمهوری چین به تازگی با قاسم جومارت توکایف، همتای قزاقستانی دیدار و درباره تعمیق روابط تجاری و اقتصادی چین و قزاقستان گفت‌وگو کردند.

سه شرکت اصلی نفت دولتی سینوپک، پتروچیانا و سینوک همگی قبلاً در بخش نفت و گاز قزاقستان سرمایه گذاری کرده‌اند. پتروچاینا یکی از اعضای کنسرسیومی است که اکنون در حال توسعه میدان کاشاگان، دومین میدان تولیدی بزرگ قزاقستان، در کنار شرکت های بزرگ نفتی غربی و کازمونای‌گاز است.