ایران به هاب گازی منطقه تبدیل می‌شود

خبرگزاری روسی راشاتودی نوشت: ایران با همکاری کشورهای اتحادیه اوراسیا می‌خواهد به هاب گازی منطقه تبدیل می‌شود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ راشاتودی در گزارشی اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد با وجود تحریم‌های آمریکا به عنوان بازی گردان اصلی تجارت گاز در منطقه باشد.

این رسانه روسی با اشاره به صحبت‌های امیر عبدالهیان وزیر امورخارجه کشور ایران نوشته است: ایران با شرکای تجاری خود با اتحادیه اوراسیا برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه همکاری می‌کند.

این اقدام یکی از تلاش‌های ایران برای تقویت همکاری منطقه‌ای و ارتقای موقعیت خود در بازار انرژی جهانی است.

بر اساس این گزارش، ایراین یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز در جهان است که باوجود تحریم‌های آمریکا، عمده محصولات گازی و نفتی خود را به بازارهای آسیایی می‌فروشد.

قرار است پروژه جدید گازی در منطقه عسلویه در استان بوشهر اجرا شود.

راشاتودی با استناد به صحبت‌های عبدالهیان نوشته است که این میدان گازی ۳۳ تریلیون مترمکعب گاز دارد و با همکاری کشورهای ترکمنستان، روسیه و قطر، ایران به هاب گازی منطقه تبدیل می‌شود.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اخیرا افشا کرد که دوطرف ایران و روسیه برای ایجاد پلتفرم جارت گاز الکترونیک درشمال ایران مذاکره می‌کنند.

بر اساس اعلام نواک، روسیه و ایران همکاری‌های خود را در حوزه انرژی توسعه می‌دهند. به طوری که شرکت بزرگ گازپروم روسیه به دنبال توسعه مشترک میدان کیش و پارس جنوبی در ایران است این پروژه به دنبال مایع سازی گاز و عرضه آن به بازارهای جهانی است.