سود پایدار شستان از تولید انواع محصول پتروشیمی/ عرضه سهام شرکت‌های تابع در ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان با تأکید بر تمرکز این شرکت بر زنجیره ارزش و سبد متنوع محصولات پتروشیمی اظهار کرد: انواع محصول تولیدی در این حوزه درآمد ارزی بیش از یک میلیارد دلاری را برای شستان به همراه داشته است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان، داود عباسی با اشاره به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان ۱۵ سال پیش فعالیت خود را به‌عنوان یک مجموعه تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری با هدف صیانت از سرمایه‌های سهامداران و ارزش‌آفرینی حداکثری آغاز کرد، گفت: هلدینگ شستان با فعالیت در عرصه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی ساختمانی و صنعت ساختمان‌سازی، نیرو، انرژی، مالی، تجاری و بازرگانی به‌عنوان یکی از شرکت‌های چندرشته‌ای بزرگ اقتصادی کشور مطرح شده و با توجه به چشم‌انداز و مأموریتی که برای خود تعریف کرده در پی تبدیل به یکی از پنج شرکت بزرگ اقتصادی کشور مبتنی بر بازار سرمایه در آینده نه‌چندان دور است.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به آنکه اقتصاد ایران مبتنی بر ذخایر طبیعی به‌ویژه ذخایر عظیم نفت و گاز است، افزود: پتروشیمی بخش مهمی از صنعت کشور را تشکیل می‌دهد و طبیعی است که یک شرکت سرمایه‌گذاری در مقیاس شستان به‌دنبال صنایع ارزآور با توان ایجاد درآمد پایدار و هنگفت باشد، در نتیجه به‌طور جدی سرمایه‌گذاری در صنعت ارزآور پتروشیمی را دنبال کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان ادامه داد: در این حوزه سعی شده به زنجیره ارزش و سبد متنوع محصولات توجه ویژه‌ای شود تا بتوان حداقل سود پایداری را برای خود تضمین کرد، در نتیجه وقتی به سبد سرمایه‌گذاری شستان در حوزه پتروشیمی بنگریم، انواع محصول تولیدی از جمله انواع پلیمر، متانول، ال‌پی‌جی و گوگرد را مشاهده خواهیم کرد که درآمد ارزی بیش از یک میلیارد دلار را به همراه داشته است.

عباسی افزود: افزون بر آن، این شرکت با سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیرساختی و یوتیلیتی مهمی همانند دماوند انرژی عسلویه، توسعه پتروشیمی مکران و پلی‌پروپیلن سپهر، نیازهای شرکت‌های خود به آب، برق، بخار و هوا را برطرف کرده است و از سوی دیگر با توسعه مخازن ذخیره‌سازی محصولات هم در عسلویه و هم مکران، ریسک انبارش را مدیریت و در ضمن با شراکت در طرح‌های توسعه بندرگاهی، همچنین توسعه بازرگانی خارجی خود، سهولت صادرات را نیز تضمین کرده است.

به گفته وی، از منظر سرمایه‌گذاری متنوع در صنعت پتروشیمی و رویکرد ویژه به زنجیره ارزش پتروشیمی از تأمین مواد اولیه تولید تا صادرات، شستان همواره یکی از هلدینگ‌های متمایز کشور در این زمینه به‌شمار می‌رود و سبب شده است بتواند همواره درآمد هنگفت بیش از یک میلیارد دلاری و سودی پایدار را برای خود تضمین کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان تصریح کرد: این رویکرد حداکثری به زنجیره ارزش حتی در طرح چند میلیارد دلاری پتروشیمی بوشهر نیز مشاهده می‌شود، به‌گونه‌ای که زنجیره ارزشی کامل و درون‌زا از شیرین‌سازی گاز ترش تا تولید انواع محصولات بر مبنای هم گاز متان و هم گاز اتان تا پایین‌دست طراحی شده و در حال ساخت است.

محور سرمایه‌گذاری؛ اجرای طرح‌های زنجیره ارزش

عباسی افزود: این شرکت در توسعه قطب سوم پتروشیمی کشور نیز با تعریف انواع طرح‌ زیرساختی و زنجیره ارزش به‌ویژه با محوریت متانول نیز این نگاه خاص اقتصادی به زنجیره ارزش را محور سرمایه‌گذاری خود قرار داده است.

وی یادآور شد: با توجه به برنامه‌های در پیش گرفته‌شده اخیر به‌ویژه مولدسازی دارایی‌ها و متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از پروژه‌های در حال ساخت، شستان چشم‌انداز اقتصادی روشنی خواهد داشت که این مهم می‌تواند عرضه سهام شستان را به یکی از عرضه‌های موفق بازار سرمایه تبدیل کند.

روشنی خواهد داشت که این مهم می‌تواند عرضه سهام شستان را به یکی از عرضه‌های موفق بازار سرمایه تبدیل کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان با بیان اینکه شستان به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های چندرشته‌ای کشور سال‌هاست خارج از بورس در حال فعالیت است، تصریح کرد: این در حالی است که اغلب هلدینگ‌های مشابه در بازار سرمایه فعال هستند و از ابزارهای این بازار استفاده حداکثری دارند.

عباسی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ سهام یکی از شرکت‌های تابع شستان عرضه شده و اکنون سهام آن در فرابورس در حال معامله است، همچنین سهام دو شرکت دیگر نیز در برنامه عرضه برای سال ۱۴۰۳ قرار گرفته‌اند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت، عرضه شستان در بازار سرمایه است که افزون بر تأمین منابع مالی عظیم برای پیشبرد پروژه‌ها، به متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری شرکت شستان نیز کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان با اشاره به اینکه این شرکت خردادماه پارسال تبدیل به سهامی عام و در مردادماه تبدیل به نهاد مالی پذیرفته نزد سازمان بورس و اوراق بهادار شد، گفت: این شرکت در بهمن‌ماه پارسال به‌عنوان ششصدودوازدهمین ناشر پذیرفته شده در بازار بورس در بخش شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و با نماد «وشستان» درج شد.

عباسی با بیان اینکه اکنون در مرحله ارزش‌گذاری و بعد در صف عرضه قرار خواهیم گرفت، تصریح کرد: در صورتی که شرایط بازار مساعد باشد به‌زودی شستان عرضه می‌شود. نکته این است که با توجه به تخمین‌ها از ارزش‌گذاری شستان، به احتمال زیاد بزرگ‌ترین عرضه اولیه بازار سرمایه کشور رقم خواهد خورد.