دو سیگنال ویژه برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه؛ اعتماد مردم به بورس باز می گردد؟!

در حال حاضر دولت اعلام کرده نرخ پایه محاسبه محصولات صادراتی با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی و نرخ تحویل ارز بر مبنای مبادله ارزی خواهد بود و همین مسأله در کنار نرخ گذاری جدید خودرو، رشد بازار را سیگنال کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بازار روز دوشنبه ۱۴ فروردین ماه با رکود بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان معامله شاخص کل را تا سطح مقاومت تاریخی پیش برد، هرچند بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان خروج پول از بورس اتفاق افتاد اما بازار رشدی ۱۱ هزار واحدی داشت و همین مسئله بار دیگر تئوری شکست قله تاریخی را مطرح کرده با این حال فعالان بازار سرمایه با حساسیت وضعیت بازار را دنبال می کنند.

آخرین وضعیت شاخص کل بورس در نزدیکی مقاومت

بازار به دلیل اینکه به سطح مقاومتی نزدیک شده بسیار نوسانی عمل می کند، با این حال پس از اینکه دولت اعلام کرد که نرخ پایه محاسبه محصولات صادراتی با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی و نرخ تحویل ارز بر مبنای مبادله ارزی خواهد بود و همین مسأله در کنار نرخ گذاری جدید خودرو، رشد بازار را سیگنال کرد.

پیرو مصوبه دولت؛ محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی محاسبه و همچنین تسعیر ارز حاصل از صادرات بر مبنای عرضه و تقاضا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران شرکتهای پتروشیمی صادراتی بیشترین انتفاع را از این محل خواهند برد و همین موضوع شاخص کل بورس را مثبت کرد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به سیاست دولت گفت: پیرو مصوبه دولت مبنی بر محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و همچنین تسعیر ارز حاصل از صادرات بر مبنای عرضه و تقاضا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران شرکتهای پتروشیمی صادراتی بیشترین انتفاع را از این محل خواهند برد.

رضا روحی در شرح تاثیر این سیاست افزود: عملا موضوع تاثیر افت نرخ پایه برعکس شد و بهای تمام شده بر مبنای ۲۸۵۰۰ تومان و نرخ فروش محصولات نیز بر اساس عرضه و تقاضای مرکز مبادله ارز و طلای ایران که نرخی حدودا ۳۶۰۰۰ تومان دارد محاسبه می شود و همین مسأله به افزایش حاشیه سود شرکت ها ختم خواهد شد.

 

گروه های تاثیر گذار برای عبور شاخص از مقاومت

پیش از این شایعه هایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه نرخ محاسباتی ارز صادراتی پتروشیمی ۲۸۵۰۰ تومان خواهد بود و باعث افت شاخص بورس در ابتدای بازار شد، اما کمی بعد برخی شرکت های تاثیرگذار پتروشیمی به صف خرید رسیدند و در کنار گروه بانکی و خودرویی رشد شاخص کل بورس رقم خورد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با تایید این موضوع که اعلام محاسبه بهای تمام شده محصولات شرکت های پتروشیمی با ۲۸۵۰۰ تومان و اعلام قیمت گذاری جدید خودرو در هفته آینده منجر به رشد شاخص کل بورس شد، گفت: معاملات روز دوشنبه فعالان بازار سرمایه را امیدوار کرده که شاخص کل از قله تاریخی عبور می کند، زیرا برای دومین بار در چند سال گذشته حجم معاملات به بالای ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید.

شهیر محمدنیا با بیان اینکه قدرت خریداران در معاملات روز دوشنبه بالا بود، افزود: با توجه به وضعیت بازار و افزایش تقاضا برای خرید سهام، بازار روند صعودی خود را طی می کند هرچند در برخی مراحل ممکن است استراحت کند اما اصلاح آن موقتی خواهد بود.

 

سیاست های دولت برای جذب نقدینگی در بورس

در حال حاضر دولت سیاست های جدیدی را در قبال بازار ارز اتخاذ کرده که می تواند روی بازار سرمایه هم تاثیر بگذارد، برای نمونه میزان دلار سهمیه ای را از ۵ هزار یورو به ۲ هزار یورو کاهش داده و همین موضوع انتقال سرمایه های خرد به بازار ارز را تا حدودی کنترل می کند و باعث کاهش خروج سرمایه از بازارهای دیگر به بازار ارز می شود در چنین شرایطی پیش بینی می شود که مردم اقبال خوبی نسبت به بورس داشته باشند.

به گفته کارشناسان هرچقدر بازارهای موازی بورس رکود داشته باشند بازار سرمایه رونق بیشتری پیدا خواهد کرد، به همین دلیل پیش بینی می شود که معاملات بورس با ورود نقدینگی جدید با ارزش بالا دنبال شوند

یک کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار بازار با تایید این موضوع، گفت: هرچقدر بازارهای موازی بورس رکود داشته باشند بازار سرمایه رونق بیشتری پیدا خواهد کرد، به همین دلیل پیش بینی می شود که معاملات بورس با ورود نقدینگی جدید با ارزش بالا دنبال شوند.

همایون دارابی با بیان اینکه در شرایط کنونی برخی نمادها و گروه های بورس نسبت به شاخص کل عقب مانده اند، افزود: به همین دلیل پیش بینی می شود شاخص کل بورس از مقاومت دو میلیون و صد هزار واحد عبور کند و بعد از آن بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و در این بین برخی از نمادها از سقف قبلی خود عبور می کنند.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار سرمایه ابزار مناسبی برای کنترل نقدینگی است، تصریح کرد: دولت به دنبال کنترل تورم است و با توجه به اینکه نقدینگی یکی از مهمترین عوامل مخرب تورم در بازارهای کالایی محسوب می شود ورود نقدینگی به بورس کمک می کند تا بازار سرمایه رونق بگیرد و شرکت ها هم از این طریق تامین نقدینگی کنند.

براساس این گزارش، دولت در مقطع کنونی که شاخص کل بورس به مقاومت دو میلیون و صد هزار واحدی رسیده است سیگنال هایی برای بازار صادر کرده که بر مبنای آن بازار روند صعودی گرفته و معاملات پرحجمی را دنبال کرده تا سرمایه بین نمادها جابه جا شود و بعد از اینکه روی مقاومت عبور کرد، ورود نقدینگی جدید به بازار کلید بخورد.