پالایشی‌های بورس یک‌دست سرخ‌پوش شدند/ افت دوباره شاخص کل بورس و سقوط ارزش معاملات خرد

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته به شاخص کل هم‌وزن در روند نزولی پیوست. بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز شاهد افت قیمت بودند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛  پس از افزایش عرضه‌ها در معاملات روز گذشته بازار سهام و نزولی شدن شاخص کل هم‌وزن، با ادامه این روند در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس نیز افتی اندک را تجربه کرد. به علاوه، معاملات امروز سبب شد که شاخص صنایع پتروپالایشی که روزهای اخیر در مسیر صعودی قرار گرفته بودند نیز نزولی شوند.

نماگراصلی بازار سهام، در معاملات دومین روز از اسفند ماه حدود ۵۷۳ واحد معادل ۰.۰۳ درصد افت کرد تا هفته آینده را روی سطح دو میلیون و ۷۰ هزار واحدی آغاز کند. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز به افت روز گذشته خود ادامه داد و ۰.۰۲ درصد از ارتفاع خود را از دست بدهد.

دیگر نکته منفی بازار سهام، کاهش قابل توجه ارزش معاملات خرد بود. در بازار روز جاری ۵.۹ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین بورسی‌ها مبادله شد و ارزش معاملات خرد رقم دو هزار و ۸۵۳ میلیارد تومان را ثبت کرد؛ رقمی که کمترین میزان ثبت شده برای ارزش معاملات خرد از مهر ماه سال جاری به این سو محسوب می‌شود. در این شرایط، ۲۱۳ میلیارد تومان دیگر از پول اشخاص حقیقی نیز از بازار خارج شد.

خروج پول حقیقی ۹ میلیارد تومانی از سهام پتروشیمی زاگرس

نمادهای پتروشیمی در بازار امروز همسو با کلیت بازار عقب‌نشینی کردند. در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، ۹ نماد بازدهی مثبت داشتند، ۱۶ نماد شاهد کاهش قیمت بودند و چهار نماد نیز روی صفر تابلو معامله شدند.

تابلو معاملات نشان می‌دهد که نماد پتروشیمی فارابی بیشترین بازدهی قیمت در گروه پتروشیمی را رقم زده است. طوری که امروز «شفارا» ۲.۲۸ درصد رشد کرد و پیشتاز گروه خود بود. دو نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۴۳ درصد و پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۴۳ درصد نیز در رده‌های بعدی بیشترین رشد قیمت قرار گرفتند.

در مقابل اما بیشترین کاهش قیمت در این گروه مربوط به نمادهای پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۱.۰۳ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۰.۹ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۰.۸۱ درصد افت بود.

همچنین در بازار امروز، سهامداران حقیقی بیش از ۹ میلیارد تومان پول از سهام شرکت پتروشیمی زاگرسخارج کردند و «زاگرس» شاهد بیشترین خروج پول در میان هم‌گروهی‌های خود بود.

خروج پول حقیقی از پرچمداران پالایشی

بیشتر بخوانید:  متخلفان بورسی نرخ‌ خوراک پتروشیمی شناسایی شدند

در بازار امروز، وضعیت نمادهای حاضر در صنعت فرآورده‌های نفتی رو به وخامت گذاشت و هیچ یک از نمادهای پالایشی موفق نشدند که در مسیر صعود قرار بگیرند. همچنین سه نماد این گروه نیز بدون تغییر قیمت، معاملات امروز را پایان دادند.

در بین ۹ نماد نزولی گروه پالایشی در بورس امروز، سهامداران نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۷ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۲۶ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۶ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را شاهد بودند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۰.۱۳ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش تنها ۵۰ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود ۱۴ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در غیاب پالایش نفت اصفهان در معاملات امروز، سه پرچمدار دیگر گروه پالایشی بیشترین خروج پول حقیقی از این صنعت را به خود اختصاص دادند. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت تهران (شتران) معادل ۵.۷ میلیارد تومان بود و این مبلغ برای پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت تبریز (شبریز) نیز به ترتیب معادل ۵.۲ میلیارد تومان و ۱.۵ میلیارد تومان رقم خورد.

شیمیایی‌ها نزولی شدند

بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز متاثر از فضای کلی بورس، در مدار نزولی حرکت کردند. امروز در این صنعت ۱۶۷.۵ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی ۳۲.۷ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در بازار امروز ۱۸ نماد شیمیایی مثبت بودند و ۳۶ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند. در این بین، سه نماد گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر)، پلی اکریل ایران (شپلی) و پاکسان (شپاکسا) با رشد به ترتیب، ۲.۴۹ درصد، ۱.۲۱ درصد و یک درصدی، بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای نیروکلر (شکلر) با ۴.۷۴ درصد، توکار رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۲.۲۵ درصد و صنعتی دوده فام (شصدف) با ۱.۹۳ درصد، بیشترین کاهش در قیمت پایانی را متحمل شدند

لازم به ذکر است که سهام سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران که با نماد شیران در بازار سهام معامله می‌شوند، در بین همه نماد شیمیایی بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ حدود ۱.۳ میلیارد تومان را تجربه کردند.