بررسی سهام شرکت‌‌های پتروشیمی؛

«شفن» زیان‌ده‌ترین‌ شرکت پتروشیمی در بورس

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در هفته گذشته افزایش بیش از حد فروش اوراق قرضه توسط دولت موضوعی بود که مورد توجه قرار گرفت و عموم کارشناسان آن را به عنوان عامل اصلی کاهش قیمت سهام ارزیابی کردند که البته این تنها عامل کاهش قیمت و در نتیجه کاهش شاخص ها در بورس نیست. توجه سرمایه گذاران به رمز ارزها از دیگر عوامل خروج پول حقیقی ها از این بازار و در نتیجه بی رومقی بورس است.

هفته کاری گذشته ( ۱- ۵ آبان ماه) هفته ای بود که شاخص کل یکبار دیگر کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد. در آغاز معاملات روز شنبه اول آبان شاخص عدد یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد را نشان می داد و در پایان روز اول به نزدیک مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید اما سقوط اصلی در روز دوشنبه شکل گرفت که شاخص تا یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد پایین آمد و علی رغم اینکه در دو روز بعد شاخص زور زیادی زد ، اما نتوانست کانال بالاتر را پس بگیرد. در نهایت و در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل روی یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحد بسته شد.

با این وصف می توان گفت که سهامداران در این هفته به طور میانگین ۳ درصد زیان داشتند. شاخص هم وزن در این هفته ۳ درصد افت را ثبت کرد.

بررسی سهام مرتبط با پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که وضعیت این گروه نیز وضعیت خوبی نبود. در واقع گروه پالایشی ها از جمله گروه هایی بودند که در این هفته آسیب زیادی دیدند. از ۲۲ نماد باز سهام مرتبط با پتروشیمی ۲۱ نماد هفته ای زیانبار را سپری کردند و این در حالی بود که گزارش های مالی بعضی از این کارخانه ها به گونه ای بود که در شرایط عادی انتظار استقبال و صف خرید و در نهایت افزایش قیمت این سهام را باید داشت. با این وضعیت اکثر کارشناسان عقیده دارند که اغلب سهم ها زیر ارزش ذاتی خود معامله می شوند.

نماد سهم های پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، هلدینگ خلیج فارس (فارس)، پتروشیمی گلستان (شستان)، پتروشیمی فسا (فسا) و پتروشیمی داراب (داراب) این هفته به علت های متفاوت بسته بود. سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

تنها رشد قیمت سهام این گروه متعلق به سهام تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) است که بجز روز چهارشنبه، روزهای دیگر را با افزایش قیمت سپری کرد. این وضعیت به علت گزارش مالی بسیار مثبت این شرکت است. این شرکت در مجموع شش ماهه با افزایش ۱۲۵ درصدی درآمد خود توانسته به ازاری هر سهم ۹۱۶۲ ریال سود محقق کند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۳۵ درصد رشد داشته است. افزایش قیمت سهام این شرکت در هفته گذشته ۴.۹ درصد بود. شبصیر در هفته ماقبل از این زیانده ترین سهم مرتبط با پتروشیمی بود!

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۱ سهم مرتبط با پتروشیمی کاهش قیمت داشتند. از این تعداد، ۱۱ سهم زیانی کمتر از ۵ درصد داشتند، ۷ سهم زیانی بین ۵ تا ۱۰ درصد را نشان دادند و ۴ سهم باقیمانده زیانی بیش از ۱۰ درصد داشت.

پتروشیمی فناوران (شفن) که طی هفته های قبل همواره افزایش قیمت داشت، تا جایی که هر سهم آن به قیمت نجومی ۴۷ هزار تومان رسیده بود روزهای ابتدایی این هفته دچار صف فروش شد و کاهش قیمت آن به حدی بود که این سهم را به عنوان زیانده ترین سهم پتروشیمی در این هفته مطرح کرد.

پنج سهم که بیشترین زیان را در هفته گذشته داشتند به ترتیب عبارتند از:

چشم انداز هفته پیش رو

اکثر کارشناسان بازار سرمایه در خوش بینانه ترین حالت هفته ای خنثی را برای این بازار پیش بینی می کنند. شاید مهمترین کاری که باید برای بورس انجام شود حمایتی همه جانبه از این بازار برای بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران خرد است.