معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه

دهقانی معاون علمی رییس جمهوری با بیان اینکه تجارت ماده خام ۸۰ درصد سود دارد، اما ورود فناوری تا ۱۰۰۰ درصد سود ایجاد می‌کند، گفت: در برنامه هفتم باید ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پتروشیمی انجام شود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز در همایش و نمایشگاه پتروفن در مرکز همایش‌های شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، گفت: علم، فناوری و نوآوری در آموزش و پژوهش وجود دارد.

 

به گفته او، هر کشوری چند مزیت ویژه دارد و قرار نیست تمام مزیت‌ها در یک کشور جمع شود. ایران نیز مزیت‌های ویژه دارد که اگر اشتباه کنیم و راه را اشتباه برویم زیان کرده‌ایم.

دهقانی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین مزیت ویژه ایران صنعت نفت است، گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه فناوری کار کنیم باید به نفت توجه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: زمانی صرف داشتن منابع یک کشور را ممتاز می‌کرد، اما اکنون شرایطی است که داشتن منبع طبیعی انرژی مزیت نیست؛ زیرا فناوری با ایجاد ارزش افزوده، در مقابل تجارت ماده خام قابل قیاس نیست.

در برنامه هفتم ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی پیش‌بینی شده که سهم هلدینگ خلیج فارس ۱۵ میلیارد دلار است

او همچنین با تاکید بر اینکه برای آنکه بخواهیم به توسعه فناوری برسیم، باید به صنعت نفت توجه داشته باشیم، خاطر نشان کرد: همه کشورهای دنیا به منابع نفتی دسترسی به صرفه ندارند، ولی با استفاده از فناوری آن را به صرفه کرده‌اند، به گونه‌ای که برخی از کشورهایی که مصرف کننده بودند، به صادرکننده خدمات تبدیل شده‌اند

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه تجارت ماده خام ۸۰ درصد سود است، اما ورود فناوری تا ۱۰۰۰ درصد سود ایجاد می‌کند، افزود: بنابراین اگر به نفوذ فناوری و ارتقا آن با استفاده از فناوری‌های روز نرسیم این صنعت ارزش خود را از دست می‌دهد.

۳۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پتروشیمی

به گفته دهقانی، در برنامه هفتم ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی پیش‌بینی شده که سهم هلدینگ خلیج فارس ۱۵ میلیارد دلار است.

به‌ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ۸ دلار سود ایجاد شده است و با این سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار ارزش ایجاد شده است

او با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی مقام نخست را در ساخت بار اول به خود اختصاص داده، ادامه داد: در سال‌های گذشته ۱۲۰ میلیون دلار سهم تولید بار اول صنعت پتروشیمی بوده است. به‌ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری در این عرصه ۸ دلار سود ایجاد شده است و با این سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار ارزش ایجاد شده است.

او گفت: اگر برنامه‌ریزی واقعی کنیم و از توان کشور استفاده کنیم تا در بخش فناوری ۱۰ درصد از ۱۵ میلیارد دلار تامین شود، ارزش افزوده بالایی به شرکت‌های داخلی تزریق خواهد شد.

دهقانی افزود: حوزه پتروشیمی پر از نیازهای فناورانه است و اگر بتوانیم بازار مصرف داخلی را به این سمت سوق دهیم موفق خواهیم بود.

ورود دانش بنیان ها به پتروشیمی

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر ایجاد شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در حوزه صنعت نفت، افزود: صنعت پتروشیمی دارای نیازهای فراوان در حوزه‌هایی چون ماشین‌های دوار و غیر دوار، تجهیزات هوشمندسازی است و اگر بتوانیم این فناوری‌ها را در کشور تولید کنیم، موفق خواهیم بود؛ در غیر این صورت بخشی از سرمایه در ساخت سازه‌ها نصیب کشور و بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها نصیب خارجی‌ها خواهد شد.

معاون علمی رئیس‌جمهوری ادامه داد: در حال حاضر بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان و فناور قادر به تامین فناوری‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی هستند و با کنسرسیومی کردن آنها و ایجاد غول‌های بزرگ و قدرتمند دانش‌بنیان در صنعت نفت می‌توانیم به دستاوردهای قابل توجهی برسیم.

وی افزود: کشورهایی در دنیا هستند که منابع نفتی ندارند، ولی بزرگترین تامین کنندگان قطعات صنعت نفت هستند.