دعوت معاون وزیر نفت از دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف برای بازدید از پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) برای بازدید از تاسیسات پارس جنوبی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس دعوت کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

مجید چگنی امروز (جمعه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) در دیدار و گفت‌وگو با محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ایران در حوزه صنعت گاز بسیار فعال هستند و به‌ویژه در سال‌های اخیر عملکرد بسیار مطلوبی داشتند.

وی افزود: به نظر می‌رسد جی‌ئی‌سی‌اف به‌عنوان حلقه واصله بتواند هماهنگی و همکاری بین کشورها را تسهیل کند و نقش ارتباطی و اتصالی ظرفیت‌های میان کشورهای عضو را داشته باشد و سبب شود شبکه بسیار خوبی شکل گیرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: جی‌ئی‌سی‌اف در نشست اخیر سران این نهاد خود هم بیانیه بسیار خوبی در این باره صادر کرد که عملیاتی‌کردن مواد این بیانیه بی‌شک می‌تواند چشم‌انداز خوبی را در ارتباط اعضا به وجود آورد. شناخت شما از کشور  ایران در حوزه گاز هم بسیار است اما با وجود تولید بسیار بالای ایران در صنعت گاز هنوز در زمینه فناوری‌های نو عقب هستیم به‌ویژه در فناوری هلیوم و هیدروژن؛ در حالی که بسیاری از کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز این فناوری‌ها را دارند.

چگنی همچنین اظهار کرد: نکته قابل اهمیت برای ما این است که دستاوردهای جی‌ئی‌سی‌اف به‌طور عمده مغفول می‌ماند و کسی نیست که پیگیر عملیاتی‌شدن آنها در کشورهای عضو باشد.

وی در پایان سخنانش از دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف دعوت کرد تا از تاسیسات پارس جنوبی در عسلویه بازدید کند.

محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) از سخنان مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان راهنمای کار یاد کرد و گفت: زمانی که جی‌ئی‌سی‌اف در سال ۲۰۰۱ تشکیل شد مجمعی بود که کشورها دور هم جمع شوند و دیدگاه‌ها و تجربیات‌شان را ارائه و تبادل نظر کنند.

وی ادامه داد: در حقیقت این ماموریت اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) است. در همه بیانیه‌های مجمع نیز تاکید شده که کشورها باید با یکدیگر همکاری داشته باشند. اکنون موسساتی نیز زیر نظر این مجمع فعالیت می‌کنند و یافته‌ها و دستاوردهای تکنیکال دبیرخانه ارائه می شود. از سویی ما معتقدیم فناوری نقش راهبردی برای کشورهای عضو این مجمع دارد.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین ضمن قدردانی از دعوت و استقبال برای بازدید از پارس جنوبی، از چگنی دعوت کرد تا برای گفت‌وگو و تبادل‌نظر در مقر مجمع صادرکنندگان گاز در قطر حضور یابد.